John Thøgersen tildeles Dansk Marketingforsknings Pris

Torsdag den 1. oktober 2015 modtager John Thøgersen fra Aarhus BSS ved Aarhus Universitet Dansk Marketingforsknings Pris. Prisen tildeles som en anerkendelse for et værdifuldt stykke arbejde inden for marketingforskning.

21.09.2015 | Julia Rolsted Stacey

Professor John Thøgersen modtager prisen for sin indsats og imponerende karriere som forsker i forbrugeradfærd — især bæredygtig forbrugeradfærd. Han er blandt de førende på verdensplan og er yderst engageret i at bringe sin forskning i spil både inden for forskningsverden og i virksomheders marketingafdelinger.

John Thøgersen er professor i økonomisk psykologi på Institut for Virksomhedsledelse. Han er oprindeligt uddannet på Aalborg Universitet, hvor han færdiggjorde sin cand.oecon.-uddannelse i 1980 og sit ph.d.-studie i 1985. I 1986 blev han ansat på Handelshøjskolen i Århus, hvor han blandt andet udarbejdede en doktorafhandling, som han forsvarede i 1999.

John Thøgersen forsker i forbrugeradfærd især i relation miljø og bæredygtighed (miljømærkning, køb af økologiske fødevarer, transportmiddelvalg, energiforbrug). Derudover er han koordinator for forskergruppen for ’Marketing and Sustainability’ og initiativtager til det globale netværk ’Virtual Community on Sustainability and Consumption’. Han er desuden tilknyttet forskningscentret MAPP.

Igennem sin karriere har John Thøgersen forfattet mere end 200 videnskabelige publikationer. Han er derudover en aktiv formidler og underviser og har været gæsteprofessor på udenlandske universiteter i en lang række forskellige lande — blandt andet USA, Kina, Tyskland, Thailand, Australien, Frankrig, Portugal, England og Holland. John Thøgersen optræder jævnligt som ekspert i pressen hvor han er værdsat for sin evne til at oversætte sin viden og gøre den konkret i forhold til emnet.

Fakta

Prisen på 50.000 kr. tildeles som en anerkendelse for et værdifuldt stykke arbejde inden for marketingforskning.

Awards