Mange danskere får ikke sagt ja til ny miljørigtig elmåler

Størstedelen af danske forbrugere ville acceptere at få installeret en ny miljørigtig elmåler, hvis de slap for at finde computeren frem for at sige aktivt ja, lyder det fra forsker på Aarhus Universitet. Danmark bliver desværre lidt mindre grøn hver gang en bruger ikke siger ja.

24.06.2015 | Julia Rolsted Stacey

En ny elmåler er lige på trapperne. Den sparer umiddelbart strøm hos forbrugerne og kan bidrage til et forbedret el-system og et bedre klima i fremtiden. Forbrugerne skal ikke gøre så meget andet end at sige aktivt ja til deres elselskab. Men det er svært for mange, og de får det ikke gjort. Det viser resultater fra en ny undersøgelse blandt cirka 3000 forbrugere, som forskere fra Aarhus BSS ved Aarhus Universitet har lavet. ”Forbrugere har tendens til at lægge et brev fra elselskabet i bunken ’det skal vi se på senere’. Størstedelen får såmænd læst brevet, men da de ikke lige kan overskue, om de skal sige ja eller nej til en ny elmåler, har de tendens til at udskyde deres beslutning,” forklarer ph.d. og forsker Madeleine Broman Toft, der er en af forskerne bag undersøgelsen. Det aktive ja er et problem, både for forbrugerne og for miljøet Madeleine Broman Toft har konkret undersøgt, hvor mange forbrugere der vælger en miljørigtig elmåler til eller fra, når de modtager et brev fra deres elselskab. Ifølge hendes forskning vil næsten 80 procent af forbrugerne sige ja til den nye elmåler, hvis de modtog et brev, hvor udgangspunktet var et formodet samtykke — altså et ja til den nye elmåler. Skal forbrugerne derimod aktivt gå ind og sige ja på eksempelvis en hjemmeside, falder tilslutningen til 60 procent. Den danske lovgivning pålægger elselskaber mm. at spørge om lov til at opsætte en elmåler. Ifølge Madeleine Broman Toft ville flere forbrugere helt klart sige ja til flere nye teknologier, hvis de ikke skulle gøre en indsats for at sige ja. Madeleine Broman Toft forklarer, at forbrugere træffer mange hurtige beslutninger hver dag. Men at vælge en elmåler til eller fra er ikke en hurtig beslutning for de fleste. De synes derimod, det er et svært valg, og de tvivler måske på, om en ny elmåler er bedre end den, de allerede har. De tænker måske også på, om en installation vil volde problemer eller koste penge. Klare budskaber baner vejen til et ja Madeleine Broman Tofts forskning viser, at det er yderst vigtigt at bruge tydelige argumenter, når man som elselskab henvender sig til brugerne. Hvis selskabet formår at lægge vægt på argumenter, der motiverer til handling, vil der være større sandsynlighed for, at forbrugerne træffer den rigtige beslutning. ”Motivation er altafgørende. Brugerne skal hurtigt og let kunne forstå, hvad den nye teknologi går ud på. De skal kunne gennemskue, hvilke konsekvenser en installation har, og kunne læse sig frem til, hvad der skal ske fremover i forløbet,” siger Madeleine Broman Toft. Yderligere oplysninger Madeleine Broman Toft Institut for Management Aarhus BSS Aarhus Universitet matoft@badm.au.dk 8716 5406 Fakta om undersøgelsen Undersøgelsen er gennemført af Madeleine Broman Toft som en del af hendes ph.d.-afhandling Consumer Adoption of Sustainable Energy Technology — the Case of Smart Grid Technology. Forskning i forbrugernes interesse i energispørgsmål og elforsyning viser en lav involveringsgrad. Undersøgelsen har undersøgt betydningen af ”default” for forbrugeres valg af Smart Grid-teknologi. Undersøgelsen er gennemført online i tre lande, Danmark, Norge og Schweiz. I alt 3082 forbrugere deltog. Med energiaftalen fra foråret 2012 er der bred politisk opbakning til en ambitiøs grøn omstilling, der bland andet betyder en væsentlig udbygning af vindmøller. I 2020 vil vindkraft dække halvdelen af elforbruget. Det udfordrer det danske el-system.

En ny elmåler er lige på trapperne. Den sparer umiddelbart strøm hos forbrugerne og kan bidrage til et forbedret el-system og et bedre klima i fremtiden. Forbrugerne skal ikke gøre så meget andet end at sige aktivt ja til deres elselskab. Men det er svært for mange, og de får det ikke gjort. Det viser resultater fra en ny undersøgelse blandt cirka 3000 forbrugere, som forskere fra Aarhus BSS ved Aarhus Universitet har lavet.

”Forbrugere har tendens til at lægge et brev fra elselskabet i bunken ’det skal vi se på senere’. Størstedelen får såmænd læst brevet, men da de ikke lige kan overskue, om de skal sige ja eller nej til en ny elmåler, har de tendens til at udskyde deres beslutning,” forklarer ph.d. og forsker Madeleine Broman Toft, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

Det aktive ja er et problem, både for forbrugerne og for miljøet

Madeleine Broman Toft har konkret undersøgt, hvor mange forbrugere der vælger en miljørigtig elmåler til eller fra, når de modtager et brev fra deres elselskab. Ifølge hendes forskning vil næsten 80 procent af forbrugerne sige ja til den nye elmåler, hvis de modtog et brev, hvor udgangspunktet var et formodet samtykke — altså et ja til den nye elmåler. Skal forbrugerne derimod aktivt gå ind og sige ja på eksempelvis en hjemmeside, falder tilslutningen til 60 procent.

Den danske lovgivning pålægger elselskaber mm. at spørge om lov til at opsætte en elmåler. Ifølge Madeleine Broman Toft ville flere forbrugere helt klart sige ja til flere nye teknologier, hvis de ikke skulle gøre en indsats for at sige ja.

Madeleine Broman Toft forklarer, at forbrugere træffer mange hurtige beslutninger hver dag. Men at vælge en elmåler til eller fra er ikke en hurtig beslutning for de fleste. De synes derimod, det er et svært valg, og de tvivler måske på, om en ny elmåler er bedre end den, de allerede har. De tænker måske også på, om en installation vil volde problemer eller koste penge.

Klare budskaber baner vejen til et ja

Madeleine Broman Tofts forskning viser, at det er yderst vigtigt at bruge tydelige argumenter, når man som elselskab henvender sig til brugerne. Hvis selskabet formår at lægge vægt på argumenter, der motiverer til handling, vil der være større sandsynlighed for, at forbrugerne træffer den rigtige beslutning.

”Motivation er altafgørende. Brugerne skal hurtigt og let kunne forstå, hvad den nye teknologi går ud på. De skal kunne gennemskue, hvilke konsekvenser en installation har, og kunne læse sig frem til, hvad der skal ske fremover i forløbet,” siger Madeleine Broman Toft.

Yderligere oplysninger

Madeleine Broman Toft
Institut for Management
Aarhus BSS
Aarhus Universitet
matoft@badm.au.dk
8716 5406

Fakta om undersøgelsen

  • Undersøgelsen er gennemført af Madeleine Broman Toft som en del af hendes ph.d.-afhandling Consumer Adoption of Sustainable Energy Technology — the Case of Smart Grid Technology.
  • Forskning i forbrugernes interesse i energispørgsmål og elforsyning viser en lav involveringsgrad.
  • Undersøgelsen har undersøgt betydningen af ”default” for forbrugeres valg af Smart Grid-teknologi.
  • Undersøgelsen er gennemført online i tre lande, Danmark, Norge og Schweiz. I alt 3082 forbrugere deltog.
  • Med energiaftalen fra foråret 2012 er der bred politisk opbakning til en ambitiøs grøn omstilling, der bland andet betyder en væsentlig udbygning af vindmøller.
  • I 2020 vil vindkraft dække halvdelen af elforbruget. Det udfordrer det danske el-system. 
Research news