Forbrugere

Arbejdspakken 'forbrugere' (WP2) har til formål at kortlægge de forbrugerfaktorer, der bestemmer anerkendelse af produkter og adfærd på tværs af forskellige forbruger livsstilsgrupper, og den respektive miljøpåvirkning af disse faktorer.

Forventet resultat af WP2:

  • Strategisk indsigt om specifikke 'grønne' kontra 'almindelige' forbrugersegmentforskelle i holdninger og adfærd vedrørende plantebaserede eller ’upcylede’ fødevarer og deres forarbejdning, som fødevareproducenter kan bruge til at finjustere målrettede produktformuleringer, emballageinformation og serviceinnovationer, eller - i tilfældet for interesseorganisationer - social marketing.
  • En vurdering af omfang og hvilken type af forbrugeropfattelse og adfærd som ændres gennem a) at spise plantebaseret eller b) spise/benytte 'upcyclede’ produkter, og effekt af plantebaseret kost på madspild og adfærd, som kan hjælpe med at forudsige adfærdsmønstre i relation til kost og præferencer, angive det fremtidige markedspotentiale for upcyclede fødevarer og virkninger til reduktion af madspild; Partnere modtager også direkte forbrugerfeedback om deres produktkarakteristika. Den offentlige sektor får indsigt i forbedringer af diætkvalitetsindeks og forslag til ernæringsretningslinjer samt deres kommunikation heraf.

Undersøgelser i arbejdspakken 'forbrugere' (WP2):

  • PlantProChallenge' har til formål at observere og forstå forbrugeradfærd og produktopfattelse under realistiske forhold. Mere end 100 deltagende husstande bruger og tester plantebaserede produkter og spiser mere (men ikke nødvendigvis udelukkende) plantebaseret i en periode på 4 uger i begyndelsen af ​​2022. Husstande modtager en række forskellige produkter, opskrifter og information som inspiration på to tidspunkter i løbet af 4-ugers perioden. Deres meninger, erfaringer og potentielle ændringer i adfærd undersøges før, under og efter udfordringen. 

  • Undersøgelsen vil give indsigt i borgernes og forbrugernes udfordringer, ændringer og praksis, når de ændrer deres kost til mere plantebaseret, og give feedback til virksomhedens produkter. 

  • Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med Skanderborg kommune, se også https://www.skanderborg.dk/politik-og-faellesskab/groen-skanderborg/det-sker-i-kommunen/aktuelle-forsoeg-og-projekter/plantpro-challenge  

  • Læs mere om selve PlantPro Challenge her: https://mgmt.au.dk/plantpro/plantpro-challenge 

For mere information kontakt venligst: Meike, Katrine eller Tobias