Commercial and Retail Management

Praktikanterne

Langt de fleste af de studerende fra første årgang af Commercial and Retail Management cand. Merc linjen er her i efteråret i virksomhedspraktik.

Katrine, Simon, Josephine, Nikolaj og Martin er en håndfuld af de mange studerende der er i praktik på dette semester.

3. semester er i gang fuld gang og de fleste studerende er mødt ind til en ny hverdag udenfor universitet. De har byttet studiepladserne ud med kontorpladser i forskellige virksomheder, hvor de er startet i praktik.

Praktik handler primært om at give de studerende mulighed for at komme til at arbejde med praktiske opgaver og problemstillinger med relevans for deres uddannelse – herunder f.eks. at være del af et team, hvor læring fra kolleger er et vigtigt element.

De studerende skal udarbejde en rapport om en faglig problemstilling, som de har arbejdet med under praktikken. En praktikperiode varer 440 timer fordelt på normalt 3 måneder.

Vi har bedt en række studerende kort beskrive, hvad de laver i deres praktik.

Katrine Runge Sørensen – Praktikant hos Danish Crown  

Jeg er i praktik hos Danish Crown, hvor jeg sidder på vores hovedkontor for okse- og kalvekød i Danmark. Jeg arbejder i Marketing & Innovation afdelingen, hvilket betyder, at jeg får indsigt i, hvordan Danish Crown udvikler og senere markedsfører sine produkter. Mine arbejdsopgaver spænder meget vidt. Jeg har både indsamlet data omkring forbrugeradfærden på markedet, testsmagt nye produkter, været med til at skabe fangende emballager samt udarbejdet og koordineret marketingkampagner til detailbutikkerne. Jeg er allerede blevet en integreret del af afdelingen, hvor jeg får lov til at deltage i møderne med vores kunder samt bliver taget med på råds, når der skal træffes beslutninger, hvilket kun gør arbejdet endnu sjovere.

Danish Crown afholder også networking events for os praktikanter, hvor vi både lærer hinanden og virksomheden bedre at kende. De prøver virkelig at skabe nogle gode rammer for os. Så jeg er sikker på, at de næste måneder både bliver spændende og udviklende.

Simon Møller – praktikant hos Fritz Schur Consumer Products

Jeg sidder med konkurrent- og markedsanalyser for alle produkterne i Fritz Schur consumer products. Derudover er jeg med til at udvikle et KPI-værktøj til kommercielt brug.

Mit praktik ophold har været lærerigt indtil videre. Jeg har fået lov til at berøre en masse forskellige arbejdsopgaver på tværs i virksomheden, og fået brugt noget af min teori fra studiet. 

Josephine Lerche Ruders – praktikant hos Salling Group

Jeg har været så heldig at blive en del af Salling Group. I mit praktikforløb skal jeg arbejde i brandteamet under Føtex marketing, hvor jeg skal arbejde en del med VRS tøjbrandet. Det er en spændende opgave, da jeg får lov til at være involveret i hele processen, fra når vi tager på photoshoot for at skyde billeder til næste kollektion, til at markedsføringsmateriale skal udarbejdes. Herudover får jeg lov til at blive involveret i en række projekter og marketingskampagner.

 Det er fedt at blive integreret ved at blive introduceret grundigt til, hvad virksomheden står for. Derudover har jeg været på en række kurser, der har givet mig en række nyttige værktøjer og faglig indsigt i Salling Group. Herudover har jeg også været i butiksbesøg, og derved opnået både viden inden for, hvordan beslutninger træffes på HQ, men også hvordan arbejdsgange og beslutninger udfolder sig ude i butikkerne. En anden ting, jeg er særligt begejstret for, har været måden at blive taget imod på. Alle kollegerne er superflinke og nysgerrige efter at spørge ind til dig. Praktik er kulminationen på flere års uddannelse, og det er en kæmpe oplevelse og spændende udviklingsrejse at være på. Jeg har allerede lært mere om mine kompetencer, styrker og svagheder på kort sigt. Det er fedt. når man får noget ud af det, og jeg kan med de varmeste anbefalinger anbefale praktik til andre studerende.

Nikolaj Nørgaard Lauridsen - Praktikant hos Arla Foods Ingridients (AFL)

Jeg er pt. i praktik hos Arla Foods Ingridients (AFI), som er en dattervirksomhed til Arla Foods. AFI baserer sig på B2B salg og udvikling af diverse ingredienser, til bl.a. modermælkserstatning, medicin, og Health & Performance fremmende produkter. Her har vi store kunder såsom Nestlé, Danone og PepsiCo. AFI arbejder primært inden for Valleprotein men har også andre ingredienser såsom laktose mv.

Jeg sidder i vores Commercial Excellence team, hvilket er et team under vores kommercielle direktør. Dette team har til opgave at optimere de generelle ”Ways of working” ved blandt andet at optimere interne processer og ved udvikling af værktøjer.

Jeg er i mit praktikprojekt koblet på et projekt, der har til formål at udvikle den digitale transformering, som vi i den kommercielle virksomhed ønsker at gennemgå. Dette er en spændende rejse at deltage i, da dette område ikke har været undersøgt før. I arbejdet får jeg lov til at interviewe vigtige stakeholders på tværs af virksomheden. Derudover skal der også lægges et fokus på den strategi, der bliver lagt i AFI for år 2026. Projektet tager også højde for Arla Foods - vores moderselskabs- kommercielle IT-strategier, vores kunders ønsker, samt vores Supply Chain side af virksomheden. Arbejdet med at få det hele til at gå op i en højere enhed er fascinerende, og det ansvar man bliver pålagt, er udviklende!

Martin Bavnsgaard – Praktikant hos Salling Group

Jeg arbejder i BR Omnichannel i Salling Group. Her arbejder jeg med fokus på BR.dk og hvordan der kan skabes et bedre link mellem de 29 BR-butikker og BR.dk. Vi arbejder med at genskabe det legeeventyr som foregår i BR butikker inde på selve websitet, hvilket først lige er blevet sparket i gang nu. Derudover arbejder jeg med ad hoc-opgaver bl.a. hvad der skal være med på forsiden af BR.dk i form af kampagner etc. I forhold til selve opsætningen, størrelse af bannere osv.

Indtil videre synes jeg, det er utroligt fedt. Jeg er i gang med 3. uge. Dagene går rigtig hurtigt, da man har mange bolde i luften hele tiden. Mange af dagene indtil nu har bestået af back-to-back møder og jeg har oplevet en kultur som er high pace.

Praktik - et vigtigt rekrutteringsværktøj

  • Praktik giver virksomheder en god mulighed for at lære en studerende at kende og se hvordan de indgår i et team og klarer arbejdssituationer. Ofte ender den studerende med også at lave hovedopgave i virksomheden. Praktik et derfor et vigtigt rekrutteringsværktøj for mange virksomheder.
  • Founding partner-virksomhederne og nye business partnere leverede i foråret 2021 hele 75 praktikstillinger til dette første cand.merc. hold på ca. 100 studerende. Det har været meget motiverende for de studerende at opleve så stor interesse fra virksomhederne. Praktikopslagene blev formidlet direkte til holdet som del af partneraftalen mellem founding- og business partnere og AU.
  • Til februar 2022 vil praktikopslag blive formidlet til det nye hold studerende, der skal i praktik i efteråret 2022. Det gælder også praktikopslag fra nye business partnere. Læs mere her https://mgmt.au.dk/research/marketing/commercial-and-retail-management/virksomhedspartner-program