Markedsføring af
wellness i fødevaresektoren

  • 1. december 2016
  • 10.00-16.30 

Introduktion

Sund spisning lyder for mange som noget med næringsstoftabeller, kedelig mad og løftede pegefingre. Men det er meget mere end det.

I de seneste år vi set en udvikling, hvor god mad ikke bare betyder, at maden skal smage godt — forbrugeren skal også have fornemmelsen af, at han/hun gør noget godt for sig selv. Trenden hedder wellness — inden for fødevarer.

Sund spisning er del af wellness-trenden — men på den positive måde: Som forbrugere efterspørger vi i dag fødevarer, som vi har det godt med og som vi mener kan bidrage til vores velvære. Trenden dækker langt mere end bare at følge kostrådene. I dag vælger flere og flere af os nemlig produkter, som er fri for tilsætningsstoffer, gluten eller laktose, fordi vi mener, at vi på den måde gør noget godt for os selv. Også selvom det måske slet ikke er det sundeste valg.

Hvorfor deltage i konferencen?

Hør forskere og praktikere fortælle om, hvilken rolle sundheds- og ernæringsanprisninger spiller for forbrugernes valg, når wellness er mere end bare sundhed?

Hvad er årsagerne til, at mange forbrugere i dag efterspørger ”fri-for”….-produkter, som branchen kalder for ’clean labels’? Og hvad betyder denne udvikling for fødevarevirksomhedernes produktudvikling og markedsføring?

Oplægsholdere

Head of Consumer Insights Sophie Hieke, European Food Information Council

 

Wellnesstrenden i fødevaresektoren: hvad vil forbrugerne have?

Vi ser temaet dukke op på tværs af de europæiske lande: at mad handler om mere end bare indtag af næring, om mere end bare sundhed og om mere end bare nydelse. Mad spiller nemlig også en vigtig rolle for velvære.

Hvad ligger bag denne udvikling? For at forstå dette analyserer vi udbredelsen af sundhedsanprisninger på markedet, ser på markedet for produkter som er ’fri for….’, og ser generelt på, hvad fødevarer betyder for forbrugernes dagligdag.

Præsentationen er på engelsk.

 

 

Chefkonsulent Mette Peetz-Schou, Dansk Industri

En interessenttilgang til innovation i sundhed og wellness

Da reguleringen af sundhedsanprisninger blev harmoniseret i 2012, vejrede industrien nye muligheder for at anprise sunde fødevareprodukter, mens der på samme tid var betænkeligheder omkring forbrugerforståelse, og at anprisningerne potentielt kunne vildlede forbrugeren.

I Danmark gik det offentligt/private samarbejde ‘Måltidspartnerskabet’ i gang med at undersøge, hvordan sundhedsanprisninger kunne hjælpe med at gøre sundere fødevarevalg nemmere. Baseret på et samarbejde mellem erhvervet, detailhandlen og myndighederne lykkedes det at udvikle ‘sundhedsanprisningskomplekser’ til at understøtte de nationale kostråd og få dem testet for forbrugerforståelse i samarbejde med forskere fra MAPP Centret.

Indlægget vil beskrive dette win-win samarbejde.

Professor Klaus G. Grunert, MAPP Centret

Clean labels: Hvorfor virker de, når de virker?

Det ser ud til, at vi kan skabe mere værdi for forbrugeren ved at fjerne noget fra et fødevareprodukt – frem for at tilsætte noget.

Hvorfor er forbrugere interesserede i produkter, der er fri for gluten, laktose, GMO, tilsætningsstoffer…? Sundhed er kun en del af forklaringen, og vi bliver også nødt til at forstå, hvordan fødevarer fremkalder følelsen af velvære hos forbrugere. 

 

 

Professor Hans van Trijp, Wageningen University & Research

Sundhedsanprisninger: Hvorfor virker de, når de virker?

Sundhedsanprisninger er blevet markedsført som en måde at informere forbrugere og skabe gennemsigtighed i værdikæden. Men sundhedsanprisninger kan derudover have en potentiel motiverende rolle i at foranledige sundere fødevarevalg og forbrug.

Indlægget vil fokusere på, hvornår sundhedsanprisninger har disse to virkninger – at informere og motivere forbrugeren.

Præsentationen er på engelsk.  

Ph.d.-studerende Alexandra Festila og lektor Polymeros Chrysochou, MAPP Centret

Kommunikation af sundhed og wellness på emballage

Den mest almindelige måde at kommunikere sundhed og wellness på fødevareprodukter er ved brug af sproglige anprisninger (f.eks. sundheds- eller ernæringsanprisninger, ernæringsmærkning).

Disse anprisninger kan informere forbrugerne om, at produktet er sundt. Ikke-sproglige emballagefaktorer (f.eks. farver, billeder, form) kan også implicit påvirke og derfor forstærke fødevareprodukters sundhedsimage.

I dette indlæg vil vi præsentere generelle principper og give eksempler fra den seneste forskning om emballagens betydning.

Præsentationen er på engelsk.

Sensory & Consumer Scientist, Maria Kümpel Nørgaard, Arla Innovation Centre, Marketing & Innovation

Sundheds- og velværeinnovation som en holistisk aktivitet: Hvad er mulighederne og udfordringerne i arbejdet med innovation inden for den globale mejerisektor?

Hvad er sundhed og velvære i forhold til fødevareindkøb og spiseadfærd i den globale verden i dag? Hvad karakteriserer sundhedssegmentet, og hvad er de opfattede fordele og risici ved at vælge et sundt, alternativt mejeriprodukt?

Hvordan kan vi bedst måle disse fordele og risici? Hvilken indvirkning har dette på Arla Foods rolle i sundhedsdagsordenen og innovationsaktiviteter inden for forskning, produktudvikling og sundhedskommunikation?

Dette indlæg giver eksempler på, hvordan Arla Foods arbejder med disse spørgsmål.

Postdoc Marija Banovic, MAPP Centret

Forbrugerdreven konceptudvikling - i forbindelse med proteinberigede fødevarer 

Det er afgørende for et produkts succes at involvere forbrugere i processen med at udvikle fødevareprodukter rettet mod wellness og sundhedssegmentet. Forbrugere vil sandsynligvis ignorere et produkt, hvis det ikke opfattes som gørende relevant gavn for forbrugeren.

For nylig har man fundet ud af, at tilsætning af ekstra protein til kosten har mange sundhedsfordele, herunder vægtkontrol, bevaring af muskelmasse, såvel som bekæmpelse af aldringsprocessen, og det bliver mere og mere populært blandt forbrugere. Produktudviklere står over for den vanskelige opgave at fremstille produkter, der kan appellere til deres forbrugermålgruppe.

Indlægget vil vise eksempler på, hvordan dette kan gøres.

Præsentationen er på engelsk.

Professor Liisa Lähteenmäki, MAPP Centret

Fremmer EU’s sundhedsanprisningsregulering innovation?

På grundlag af interviews med innovationseksperter vil dette indlæg afdække, hvordan EU’s sundhedsanprisningsregulering fra 2006 opfattes af fødevareindustrien i Europa, og hvorvidt lovgivningen har haft indflydelse på fødevaresektorens interesse i at udvikle nye innovative produkter baseret på aktuelle forskningsresultater.

Det, der taler for og imod sundhedsanprisningslovgivningen, diskuteres her fra fødevareindustriens synspunkt.

Præsentationen er på engelsk.

Program - 1. december 2016

*Bemærk at disse præsentationer foregår på engelsk.

10.00: Velkomst ved professor Klaus G. Grunert, MAPP Centret


Trends og udvikling på sundheds- og wellnessfødevaremarkedet

10.15

Wellnesstrenden i fødevaresektoren: Hvad vil forbrugerne have?*

Head of Consumer Insights Sophie Hieke, European Food Information Council

10.45

En interessenttilgang til innovation i sundhed og wellness

Chefkonsulent Mette Peetz-Schou, Dansk Industri

11.15

Pause 

11.30 

Interaktiv session: Hvordan man udvikler succesfulde fødevarer til wellnessmarkedet


Redskaber til at kommunikere sundhed og wellness

12.00

Clean labels: Hvorfor virker de, når de virker?

Professor Klaus G. Grunert, MAPP Centret

12.30

Frokost

13.15

Sundhedsanprisninger: Hvorfor virker de, når de virker?*

Professor Hans van Trijp, Wageningen University & Research

13.45

Kommunikation af sundhed og wellness på emballage*

Ph.d.-studerende Alexandra Festila og lektor Polymeros Chrysochou, MAPP Centret


Innovation i sundheds- og wellnesssegmentet

14.15

Sundheds- og velværeinnovation som en holistisk aktivitet: Hvad er mulighederne og udfordringerne i arbejdet med innovation inden for den globale mejerisektor?

Sensory & Consumer Scientist, Maria Kümpel Nørgaard, Arla Innovation Centre, Marketing & Innovation

14.45

Frokost

15.00

Forbrugerdreven konceptudvikling - i forbindelse med proteinberigede fødevarer*

Postdoc Marija Banovic, MAPP Centret

15.30

Fremmer EU’s sundhedsanprisningsregulering innovation?*

Professor Liisa Lähteenmäki, MAPP Centret

16.00

Rundbordsdiskussion: Hvad har vi brug for at vide om markedet for sundheds- og wellnessprodukter?

16.30

Tak for i dag.

*Bemærk at disse præsentationer vil foregå på engelsk.


Materiale fra konferencen

Se fotos fra konferencen

Arrangør

Konferencen er arrangeret af MAPP Centret, der forsker i udvikling, markedsføring og distributionen af fødevarer og i fødevarebranchens indflydelse på samfundet. 

Kontakt

Merete Elmann

Department Secretary Department of Management