Økosystemer og relationer

Årsagskæden til skabelse af profit og vækst er udgangspunktet for udvikling af økosystemer og relationer. Kunderne bør være meddesignere af de ydelser som virksomheden leverer.

Det gælder om at opbygge stærke kunderelationer til virksomheden og at tænke samarbejder på tværs af de traditionelle faglige skel –  med udgangspunkt i kundeønsker. Ved at opbygge et økosystem af underleverandører med tilgængelige ydelser, kan de forskellige kundeønsker blive opfyldt - kunden behøver ikke vide, hvor den enkelte udbyder stopper, og den næste tager over – kunden skal bare opleve, at opgaven bliver løst.

Opstil derfor regler, der sikre, at alle aktører i økosystemet deler den styrke, der ligger i netværket, uanset den enkeltes egen styrke. Sørg for, at alle domæner er ”sunde”, da svaghed i et domæne kan påvirke resten af økosystemet. Undervurder derudover ikke netværkseffekten. Den er vigtig, uanset om virksomheden udfylder en nichefunktion, der sammen med andre spillere udgør hovedparten af et økosystem, eller om virksomheden er en af de få spillere/hubs, der samler økosystemet. 

Indgå i teknologiske platforme, da de giver mulighed for forretningsmodeller, der bygger på interaktioner mellem producenter og forbrugere. De udgøre et digitalt mødested, der faciliteter transaktioner, interaktion og kommunikation samt udstikker regler for, hvordan man tilgår eller udbyder forskellige ydelser. Jo mere veldefineret platformskonstruktion, des stærkere står platformsejeren overfor kunderne og andre konkurrerende platforme. I modsætning til en almindelig salgsportal, administrerer platformen både udbyder og kunde på en måde, hvor alle bliver kunder i platformen. På den måde får ydelsen sit eget liv, en dynamik, der kan skalere aktivitet – og dermed indtjening – meget hurtigere end stigningen i de ekstra omkostninger til platformsejeren. 

Eksempel: Amazon økosystemer 

Amazon startede med at sælge bøger, men er vokset til ikke blot at være den største detailhandler på internettet, men også verdens største leverandør af infrastruktur services i skyen – Amazon Web Service (AWS). Amazon har fra sin tidlige start haft fokus på at bevæge sig ud over bogmarkedet, men havde næppe selv forudset, hvor stor virksomheden ville blive. Første skridt var at tilbyde kunderne en skærm til at læse e-bøger fra Amazon. Skærmen kaldet Kindle er en håndholdt skærm, baseret på elektronisk blæk, som dels er meget strømbesparende, dels kommer tæt på oplevelsen af at læse i en almindelig bog. Dermed var grunden lagt til at sælge e-bogs løsninger til kunderne. For Amazon betød salget af e-bøger, at de fik et ubegrænset lager af bøger uden trykkeri- eller forsendelses-udgifter. Dermed reducerede de deres udgifter med noget nær 100%, mens kunderne kunne få e-bogen ca. 20% billigere.

Amazon åbnede også op over for andre platforme som Apple og Android, hvor man kunne downloade en Kindle app, så e-bøger fra Amazon kunne læses på IPads og andre tablets. Amazon begyndte også at sælge lydbøger samt streame musik og videoer, og er i dag en handelsplads, hvor der kan købes alt fra forbrugerelektronik til legetøj og møbler. I 2006 lancerede Amazon AWS, en online cloud computing platform, der i dag står for knap halvdelen af virksomhedens overskud og leverer datakraft og lagerplads til både private og virksomheder. Alt leveres som en service – og kunderne betaler kun for, hvad de bruger.

I 2014 lancerede Amazon Alexa, som er en smart højttaler, som man kan interagere med via stemmegenkendelse, og styre funktioner i hjemmet – eksempelvis klimaanlæg, alarmsystemer. Det må forventes at Alexa er en vigtig spiller i Amazons strategi for at fastholde kunderne i forhold til online handel.
I 2017 købte Amazon supermarkedskæden Whole Foods og kan dermed tilbyde kunder med prime­­ (1) medlemskab, lavere priser på varer fra supermarkedskæden. Amazon har 90 millioner prime kunderi USA, der i gennemsnit lægger 1.300 US$ (2) årligt.

Amazon har formået at skabe et økosystem af services ud fra et enkelt udgangspunkt (online boghandel) ved at fokuserer på service frem for på produkter. Selv når man køber en kaffemaskine på Amazon, er det i virkeligheden en service, man køber (overblik over produkter og priser – et nemt køb og hurtig levering).
Når det produkt ikke findes, som Amazon har skullet bruge for at udvide forretningen, har de selv skabt løsningen med Kindle og Alexa. Med Kindle accelerere de salget af e-bøger og med Alexa har de gjort sig uafhængige af Apple, Android baserede produkter (Google, Microsoft og andre) samt gjort forbrugeren klar til fremtidens online indkøb og services.

Det interessante er her, at Amazon er åben for partnerskaber og øvrige produkter – og hvis de følger erfaringerne fra Kindle, så er Alexa kun en måde at accelerere udviklingen af Amazons kerneydelser. Det vil sige, at tredjepartsleverandører sandsynligvis vil kunne lave Alexa-løsninger så længe de taler sammen med Amazon platformen. Er man prime kunde, vil Amazon fremover kunne tilbyde og leverer alt, hvad du skal bruge i din dagligdag.

1) Amazon tilbyder et prime medlemskab til 99$ per år, hvor kunderne får gratis levering inden for to dage. Herudover får kunderne adgang til musik, tv, bøger og lagerplads til deres billeder. 

2) Amazon’s ecosystem feeds on itself, Grahan, M. (2018)
   https://www.cnbc.com/video/2018/02/02/amazons-ecosystem-feeds-on-itself-says-analyst.html