Projektrapport - SMV-bestyrelsen i en digital tidsalder

Formålet med rapporten, som er den seneste under projektet "SMV-bestyrelsen som Digital Katalysator" er at undersøge, hvordan en pludselig krise som COVID-19 påvirker SMV-bestyrelsens arbejde med digitalisering.

Rapporten viser, hvordan SMV-bestyrelserne håndterer samspillet mellem krise, digitalisering, innovation og bestyrelsens generelle arbejde. Den giver indsigter i drivers, udfordringer og trends inden for bestyrelsesarbejdet ift. sammensætning og nye arbejdsmetoder, ligesom den understøtter nødvendigheden af, at SMV-bestyrelser gentænker sig selv i en digital verden.

Rapporten baserer sig på data indsamlet via en survey i perioden fra efteråret 2020 til foråret 2021.

 

KEY RESULTS

Rapportens nøgleresultater er bl.a.:
- at fokus på digitalisering i danske SMV-bestyrelser har fået et boost under Covid-19, men også at der måske er et digitalt udskilningsløb i gang i SMV-segmentet.

- at SMV-bestyrelserne tager vigtig læring med fra COVID-1, bl.a. at fokus på kriseberedskab skal øges, at verden er volatil og global, hvilket vil påvirke det strategiske arbejde fremover, ift. fx at finde komplementerende aktiviteter, nye forretningsmuligheder og nye veje til vækst

- at mange SMV’er forventer, at COVID-19 vil påvirke deres forretningsmodel på længere sigt og at eksternt pres på modellen vil drive digital innovation og udvikling samt brugen af mere avancerede, digitale teknologier.

- at SMV-bestyrelser fortsat er udfordrede i deres strategiske arbejde med digitalisering og at de vil bruge nye tiltag for at vil øge deres digitale kompetenceniveau.

- at bestyrelserne forudser, at deres arbejdsformer skal ændres i fremtiden, bl.a. vil de tættere på kerneforretningen, være mere agile, arbejde tættere sammen med ledelsen osv.

Hent og læs hele rapporten her: Krise som digital driver i SMV-bestyrelser

 

NÆSTE SKRIDT I PROJEKTET

I hovedprojektet, som beskrives her på siden, har 40 SMV'er gennemgået et virksomhedsforløb, som havde til formål at ruste dem til at arbejde strategisk med ny digital teknologi. Forløbene er blevet fulgt tæt forskningsmæssigt og pt. arbejdes der med afslutningsinterviews. Målet er at undersøge, hvad bestyrelserne i perioden har arbejdet med, og hvilke udfordringer og succeser, de har oplevet, samt hvordan forskellige typer af kompetenceløft virker i praksis. På baggrund af erfaringer herfra udarbejdes et online, open source-forløb for SMV-bestyrelser, ligesom der udarbejdes forskellige guidelines og redskaber målrettet SMV’er og deres bestyrelser.