Økonomifunktionen som drivkraft for støtte og styring af virksomhedens ESG-rapportering

ESG-dag på Aarhus Universitet, Aarhus BSS, fredag den 21. juni 2024

Større virksomheder og revisionsbranchen er i fuld gang med at forberede ESG-rapportering og implementere ESR-standarderne. Det er blevet en vigtig del af deres daglige arbejde.

Men ESR-standarderne lægger op til mere end blot måling og rapportering. De udfordrer virksomhedens bestyrelse og ledelse til at gentænke strategi, forretningsmodel og praksis – og her kan økonomifunktionen spille en afgørende rolle.

ESG-dagen på Aarhus Universitet sætter fokus på, hvordan du i praksis kan bruge virksomhedens økonomifunktion som drivkraft for at operationalisere, konkretisere, måle og følge op på ESG-indsatserne.

Gennem oplæg fra både erfarne praktikere og forskningsverdenen vil du få inspiration og retning til arbejdet med strategi og forretningsudvikling set i lyset af ESG.

Det foreløbige program for ESG-dagen ser således ud:

• 9.00-9.30: Registrering af dagens deltagere samt kaffe og te
  • 09.30-10.30: Erfaringer fra forskningsverdenen
    Teemu Laine
    Teemu Laine er professor og leder af Cost Management Center ved Tampere Universitet, Finland. Via centrets tætte samarbejder med det finske erhvervsliv har Teemu og hans hold af forskere blandt andet arbejdet med økonomistyringsmodeller og -praksisser, der understøtter bæredygtige løsninger hos centrets samarbejdspartnere. Det er disse erfaringer, Teemu vil dele med os.
  • 10:30-11.00: Kaffepause
  • 11:00-12.00: ESG-erfaringer fra praksis
    Susanne Stormer, PwC | Partner, ESG & Sustainability Services Leader
    Janni Opstrup, Head of ESG reporting hos Arla Foods
    Thomas Tang, Vice President - Finance, FI-management, Kamstrup
  • 12.00-12.45: Paneldiskussion samt spørgsmål fra salen
  • 12.45-13.00: Afsluttende kommentarer
  • 13.00-14.00: Let frokost i Vandrehallen

ESG-dagen er planlagt i sammenhæng med den internationale økonomistyringskonference Manufactoring and Service Accounting Research Conference 2024. ESG-dagens program er således også tænkt som et forum, hvor forskning og praksis kan mødes og finde inspiration til at forme praksis omkring ESR-standarderne samt at udvikle og forfølge relevante forskningsproblemstillinger og finde løsninger, der kan kvalificere dette felt.

ESG-dagen støttes af FSR’s studie- & understøttelsesfond.

• Tid: Fredag den 21. juni 2024 kl. 9.00 - 14.00
  • Sted: Aulaen, Aarhus Universitet, Nordre Ringgade 4, 8000 Aarhus C