Smart Home forsknings- og udviklingsforløbet indledes med to formiddags kurser, der sætter den teoretiske ramme for den videre proces i forløbet. Forskere fra Aarhus Universitet, MIT Center for Information Systems Research (MIT CISR) og Rostock Universitet vil præsentere den nye forskning om Smart Home markedet, økosystemet og den digital transformation af virksomheder, der bevæger sig ind på dette marked.
Vi stiller skarpt på Smart Home-industrien og vil arbejde med de store linjer om digital ledelse, forretningsmodeller, marked og kunder. Her har du mulighed for at høre en række spændende oplæg ved førende forskere og eksperter. Se hele programmet for de to formiddage herunder.
Kurset er målrettet virksomhedsledere men det kan være en fordel at tage kolleger med, som også skal arbejde med Smart Home udviklingen i virksomheden.
Kurset foregår på Aarhus BSS, Fuglesangs Allé 4, 8210 Aarhus V.
PROGRAM
30. april kl 9-13
Hvad er et Smart Home?
Professor Børge Obel og postdoc Peter Schou, Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus BSS
Smart Home-industrien samler aktører fra byggebranchen, energisektoren, sikkerheds- og underholdningsbranchen mv. Udviklingen af Smart Home-sektoren i Danmark præsenteres og sammenlignes med udviklingen i udlandet. Der vil være fokus på, hvem og hvad der driver udviklingen. Smart Home-branchen er karakteriseret ved sammenhængende økosystemer. Karakteristika for Smart Home-økosystemer præsenteres.
Test and Learn: How firms are learning to thrive in the digital economy
Research Scientist Nils Fonstad, Europe and LATAM, MIT Center for Information Systems Research
Virtually all companies are working on transforming their business for the digital era, building capabilities that enable them to generate revenue from a variety of business models. MIT CISR research has identified four business models and eight capabilities (along two dimensions) that top-performing firms are developing to generate revenue from all four business models. The first half of this session will cover these four business models and eight capabilities to help firms clarify their vision and specify what they should strive to achieve when transforming their business.
Innovation is the first step in the process of transforming the business for the digital era. Yet, as firms are investing more than ever in digital innovation, they inadvertently end up facing several costly pitfalls. In order to avoid these pitfalls, firms are taking a test-and-learn approach to innovation. MIT CISR research has identified three principles around which firms should design tests and build capabilities. The second half of this session will describe how top-performing firms can best allocate their investments across a portfolio of innovation areas.
Throughout the session, Nils will draw on examples from various industries and provide participants with the opportunity to engage and discuss the implications of MIT CISR findings.
Kurset afsluttes med frokost og mulighed for at netværke med de øvrige virksomheder og forskerne.
PROGRAM
8. maj kl. 9-13
Smart Home marked og kunder
Lektor Marco Hubert, Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus BSS
Den digitale udvikling betyder, at virksomheder i langt højere grad end tidligere får oplysninger om kundernes forbrug, vaner og handlinger. Det giver mulighed for at skabe unikke kundeoplevelser, men det forventer kunderne på den anden side også. Med udgangspunkt i både forskning og praksis ser vi på, hvordan digital transformation ændrer måden, vi driver virksomhed og skaber kundeoplevelser på.
Vi vil bl.a. se på:
How the digital transformation affects the customer experience in services
Professor Christian Brock, University of Rostock
This presentation will focus on the quality of service and the customer experience in online and mobile channels and on how digital transformation increases the interactive forms of customer relationships. This involves social robots, service robots, smart homes and smart cars, which are now all part of computer-human interactions.
Ledelse og virksomhedens digitale modenhed
Professor Andrea Carugati og postdoc Peter Schou, Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus BSS
I denne del af kurset vil vi se på, hvordan man som virksomhed opnår digital modenhed. Digital modenhed er ikke et spørgsmål om størrelse eller penge, men om kultur, lederskab, kapabilitet og teknologi. Digitalisering kræver et nyt eksperimenterende mindset, hvor man som leder og medarbejder skal være tryg ved at leve med en vis grad af usikkerhed. Digitalisering kræver selvfølgelig også folk med de rette kompetencer til at arbejde med nye teknologier.
I den digitale verden foregår innovation hurtigere og mere åbent. Det åbner mange muligheder for dem, der er parate. En design thinking-tilgang med hurtig produktion af prototyper og feedback fra kunderne tidligt i processen er nødvendig. Samskabelse med både kunder og økosystempartnere er essentiel for at kunne følge med produkternes kortere og kortere livscyklus.
Der er naturligvis et teknologisk element i digitalisering. Digitalt modne organisationer har en tendens til at have en it-arkitektur, der er egnet til en økosystem-tankegang. Det kræver en arkitektur, som er baseret på hovedprincipperne enkelthed, standardbaseret, modulært, API-klar, og som er designet til åbenhed og automatisering. Det teknologiske landskab skal med andre ord muliggøre den agilitet, åbenhed og tilpasningsevne, som er nødvendig for at være en vigtig spiller i et økosystem i stedet for at være en leverandør, som bliver presset på prisen.
På denne del af kurset præsenteres fire modeller (S-curve, new house of innovation, investment management, options for digital ecosystems), som deltagerne kan benytte til at kortlægge en udviklingsplan for at opnå et højere digitalt modenhedsniveau i deres egen virksomhed.
Kurset afsluttes med frokost og mulighed for at netværke med de øvrige virksomheder og forskerne.