Baggrund for projektet
EU-taksonomien, som er EU’s klassifikationssystem for bæredygtige aktiviteter, trådte i kraft i januar 2022 og indebærer præciseringer og mere specifikke krav i forhold til virksomheders dokumentation af bæredygtighed til inden for de tre områder: Environment (Miljø), Social (Social ansvarlighed) og Governance (God Selskabsledelse) (ESG).
Det betyder i praksis, at danske virksomhederne, ved hjælp af ensartede rapporteringsstandarder, fastsat af EU, skal offentliggøre både fremtidige og bagudrettede kvalitative og kvantitative oplysninger om deres indsatser inden for de tre områder i ESG. Målet med de standardiserede rapporteringskrav, er at gøre virksomhedernes bæredygtighedsdata mere tilgængelige, pålidelige og sammenlignelige. Stort set alle børsnoterede virksomheder i EU, herunder også SMV’er, pålægges derfor nye og omfattende forpligtelser til bæredygtighedsrapportering.
Ikke-børsnoterede små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er i første omgang ikke omfattet af kravene, men bliver som underleverandør til større virksomheder ramt ved, at de allerede nu skal levere bæredygtighedsdata til de kunder, der skal bruge disse til deres egen afrapportering.
Særligt CO2 emissioner på tværs af værdikæder (scope 3) har særlig stor interesse og fokus for virksomhederne, da det i gennemsnit står for 75 % eller mere af virksomhedernes drivhusgasemissioner. Og derfor bliver samarbejde omkring og kortlægningen af CO2 emissioner og ESG-rapportering et middel for SMV’er til at fremtidssikre sin plads i værdikæden, og til at sikre vækst og adgang til nye kunder, samarbejdspartnere og markeder.
Udfordringen for SMV’erne er dog, at de ofte ikke har dataene, ressourcerne og/eller kompetencerne til at kunne kortlægge deres CO2 udledning eller udarbejde en ESG-rapport, og omkostningerne til at få dette varetaget eksternt er en stor investering for en SMV.