Krav og forretningspotentialer i S'et

ESG får indflydelse på din virksomheds mulighed for at fastholde kunder og opdyrke nye, når I rekrutterer, og når I søger finansiering. Er din virksomhed underleverandør til en af de større eller børsnoterede virksomheder, så er jeres data på sociale forhold derfor helt centrale for kundeforholdet. Med ESG-data kan I derfor stå stærkere ift.:

  • markedskonkurrence, fordi de store kunder har brug for leverandører, der kan leve op til de ESG-mål, de selv har sat.
  • at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Nye potentielle ansatte vil gerne vide, hvordan I agerer på den sociale dagsorden.
  • samarbejde med bank eller finansiel partner, der vil spørge til ESG, hvis I f.eks. vil hæve kreditrammen pga. en investering.

I nedenstående video bliver du klædt på med viden om, hvordan ESG kan være et konkurrenceparameter i jeres virksomhed. Her får du værktøjer til at arbejde med at styrke oplagte forretningspotentialer, så din virksomhed står stærkere i forhold til f.eks. arbejdskraft og finansiering. 

EU har udarbejdet et udkast til en standard for SMV’er, der frivilligt ønsker at arbejde med ESG-rapportering. Standarden har til formål at hjælpe SMV'er med at spørge og svare på en standardiseret måde, når de deler deres ESG-data med kunder og samarbejdspartnere. Vær opmærksom på at standarden løbende opdateres i takt med at lovgivningen udvikler sig. 

Du finder mere information om standarden og hvordan du kommer i gang med at bruge den på Virksomhedsguiden.dk: https://virksomhedsguiden.dk/content/temaer/baeredygtig-omstilling/ydelser/frivillig-standard-for-smvers-baeredygtighedsrapportering/768cdd80-f1ee-40e6-a620-19bc1742e2eb/


Tre konkrete eksempler på forretningspotentialet i S'et

  • En produktionsvirksomhed beslutter at investere i et nyt robotsvejseanlæg. Det kræver at kreditrammen hæves med 4 millioner. På mødet i banken beder erhvervsrådgiveren om ESG-tal ift. fastsættelse af vilkår.
  • En entreprenør melder ud til alle underleverandører, at de - for at fortsætte som leverandør - skal levere data på udvalgte sociale områder, som fx andel af lærlinge/elever, fordeling på køn og antal ulykker.
  • En it-virksomhed har svært ved at tiltrække medarbejdere og har samtidig høj medarbejderomsætning. It-virksomheden mister flere kunder, da leverancer forsinkes markant. En af kunderne vælger fremadrettet at stille krav til nye it-leverandører om sociale forhold som medarbejdertilfredshed og sygefraværsprocent.

Hvis du vil se flere spændende case-eksempler på, hvordan SMV'er kan arbejde med at forløse potentialet i S'et i deres forretning, så klik her for mere inspiration.