Vis

Smart Home forløb giver strategisk afklaring og kundeindsigt

Niko Home Control har nu et klarere billede af både egen rolle i markedet og kundernes forventninger

Peter Stellfeld Skou, Business Development Manager fra Niko Home Control fra Sønderborg har henover vinteren deltaget i Smart Home pilotprojektets 4 Living Labs workshops og 3 master classes.

Her fortæller Peter Stellfeld Skou lidt om, hvad han og Niko Home Control har fået ud af at deltage i pilotprojektet.

ECOSYSTEM DRIVER

Peter Stellfels Skou fortæller bl.a., at han under Smart Home forløbet har fået afklaret, hvilken rolle Niko Home Control spiller i det såkaldte økosystem.

Smart Home økosystemet er betegnelsen for en digital forretningsmodel, hvor virksomhedens grænser bliver flydende efterhånden som de internetopkoblede produkter begynder at kommunikere ikke blot med kunder og leverandør men også med hinanden. Markedet flytter sig fra det fysiske ”smarte” internetopkoblede produkt såsom den smarte højtaler, det smarte lys, den smarte alarm til ”forbundne” smarte produkter. Google Smart Home eller Niko Home Control er eksempler på systemer, der forbinder de enkelte produkter i et integreret system

 

Niko Home Control er en intelligent installation, der gør det muligt at styre belysning, varme, ventilation, skodder, klimaanlæg, gardiner og adgangskontrol fra et centralt sted i dit hjem eller overalt i verden

www.niko.eu/dadk

 

Peter Stellfeld Skou ser nu Niko Home Control som en ”ecosystem driver”. Her henviser han til en model, som blev præsenteret på den første Smart Home master class af Dr. Nils Olaya Fonstad, Research Scientist, Europe and LATAM, MIT Center for Information Systems Research. http://mgmt.au.dk/smart-home/om-projektet/pilotprojekt-med-12-virksomheder-afsluttet/master-classes/

Modellen FOUR BUSINESS MODELS FOR THE DIGITAL ERA er udviklet af Peter Weil, Chairman og Senior Research Scientist på MIT Sloan School of Management`s Center for Information Systems Research og Stephanie L. Woerner, research scientist samme sted.

Modellen er beskrevet i denne artikel fra MIT SLOAN Management Review: Thriving in an Increasingly Digital Ecosystem

http://ilp.mit.edu/media/news_articles/smr/2015/56417.pdf 

Dr. Nils Fonstad holder et oplæg om bl.a. denne model på Smart Home executive kurset Digital Ecosystem and Business Models for the Smart Home Industry 21. marts 2019.03.07

Man kan læse mere om kurset her

http://bss.au.dk/samarbejde/kurser-og-netvaerk/smart-home-executive-kursus/

SMART HOME OG NYE FORRETNINGSMODELLER


I dag er et hus ikke bare et fysisk produkt. En bygning er i lige så høj grad en interaktiv, digital informationstjeneste, data leverandør og kommunikationskanal. Varmepumper, vinduer, el-vand- og varme systemer, sikkerhedsalarmer, køleskabe etc. udstyres med intelligente sensorer og forvandler et traditionelt hjem til et Smart Home, hvor leverandørens direkte kontakt med slutbrugeren er central.

Virksomheder, der plejede at være B2B underleverandører til byggeindustrien begynder nu at kommunikere direkte med husets beboere og modtage store mængder data om beboernes brugsvaner og behov. Samtidig begynder de enkelte komponenter at kommunikere med hinanden og opsamler en stor mængde data. Data som kan omsættes til nye digitale services.  De traditionelle producenter og leverandører presses af nye – og måske mere digitalt parate - aktører i markedet.

Smart Homes er derfor ikke kun et spørgsmål om nye tjenester og tilbud, men også om nye digitale salgs- og kunderelationer, nye samarbejdsrelationer, prisstrategier, og nye eksportmarkeder. Digitalisering omdefinerer forretningssystemer og modeller samt værdikæder i byggebranchen og andre brancher, der leverer til hjem.     

Bevillingsgiver