REGAME

REGAME - project FiF

Forskningsspil i Folkeskolen (FiF) er den indholdsudviklende gren af DFF-projektet ReGAME – Evaluation of Research-Enabling Game-Based Education in Danish Lower Secondary Schools. Projektets overordnede ambition har været at udvikle en ny undervisningsform, hvor elever i grundskolen arbejder med ægte forskningsspørgsmål via spil og eksperimenter, uden at gå på kompromis med de faglige mål i fysik/kemi og matematik. Undervisningen bygger på det didaktisk nyskabende ReGAME-koncept, som integrerer tre velafprøvede pædagogiske tilgange i én samlet model: spilbaseret læring, inquiry-based science education (IBSE) og borgerdrevet forskning (citizen science).

Det centrale i ReGAME er, at eleverne ikke blot simulerer videnskabeligt arbejde, men reelt bidrager med data og løsninger til aktuelle forskningsprojekter – typisk inden for kvantefysik, kompleksitetsvidenskab eller kognitiv psykologi. Spillets udfordringer er designet, så eleverne anvender kernestof fra pensum til at løse problemer, forskere endnu ikke kender svaret på. På den måde skaber ReGAME en autentisk og motiverende læringsoplevelse, hvor eleverne lærer ved at forske, og samtidig forsker ved at lære. Dette adskiller sig radikalt fra både klassisk IBSE og traditionelle læringsspil, hvor elever typisk arbejder med konstruerede problemstillinger med kendte facit.

Projektet var oprindeligt tænkt som et landsdækkende randomiseret kontrolleret forsøg (RCT) med over 150 skoler. På grund af praktiske forhold og pandemien blev RCT-designet dog opgivet. I stedet blev der udviklet en række gennemprøvede undervisningsforløb, som nu gøres frit tilgængelige her på siden. Forløbene kan anvendes direkte i undervisningen, men fungerer også som inspiration for lærere og skoler, der ønsker at eksperimentere med forskningsbaseret, motiverende og differentieret undervisning i naturfag.

Læringsforløb

Projektet FiF omfatter fire differentierede læringstrajektorier, målrettet 7.-9. klassetrin i fysik/kemi. Hvert forløb er bygget op om et centralt forskningsspørgsmål og en kobling til et online forskningsspil udviklet af ScienceAtHome. Forløbene er struktureret i moduler á 1-2 lektioner, og alle nødvendige materialer – præsentationer, elevark, opgaver og simuleringer – er inkluderet.

De fire forløb er:

  1. Atomers bevægelser
    Et forløb om temperatur, tilstandsformer og fordampningskøling, med indblik i hvordan forskere fotograferer enkelte atomer.
    Læs mere om forløbet her →
  2. Tyngdekraft og det frie fald
    Forløbet undersøger kræfters virkning og Galileo Galileis eksperimenter gennem fysiske undersøgelser og simuleringer.
    Læs mere om forløbet her →
  3. Potentiel og kinetisk energi
    Eleverne arbejder med energiformer og energioverførsel gennem spillet Potential Penguin og fysiske forsøg.
    Læs mere om forløbet her →
  4. Skvulpende atomer
    Eleverne hjælper med at bygge en kvantecomputer ved at spille Quantum Moves 2 og arbejde med energioverførsel i kvantemekanik.
    Læs mere om forløbet her→