Forløbet "Atomers bevægelser" er en del af forskningsprojektet Forskningsspil i Folkeskolen (FiF), som udvikles under det DFF-støttede ReGAME-projekt. Projektet udforsker, hvordan elever gennem undersøgende arbejde og interaktiv simulering kan opnå en dybere forståelse af fysikkens begreber. Forløbet introducerer eleverne til atomernes bevægelser i forskellige tilstandsformer og temperaturforhold og lægger vægt på både eksperimentel praksis og begrebslig refleksion.
Undersøgende arbejde med simuleringer og eksperimenter (fx Gaslab og PhET)
Tydelig kobling til færdigheds- og vidensmål i fysik/kemi
Integration af autentiske forskningsmetoder i elevernes eksperimentelle praksis
Materialer til både elevaktiviteter, lærerstyret oplæg og selvstændigt arbejde
Fokus på bevægelse, temperatur og tilstandsformer i en molekylær forståelsesramme
Mulighed for differentiering og inddragelse af refleksion og analyse
Fordampningskøling af atomer Eleverne arbejder med simuleringen Gaslab for at undersøge, hvordan man kan "køle" atomer ved at ændre beholderens højde.
Eleverne designer egne eksperimenter for at finde ud af, hvordan molekylers bevægelse afhænger af placering og temperatur i rummet.
Med en PhET-simulering observerer eleverne atomernes/molekylernes bevægelser i gas-, væske- og fast form og relaterer dette til temperatur.
Eleverne bygger deres eget væsketermometer og observerer, hvordan temperatur påvirker væskens rumfang.