Dette undervisningsforløb inviterer eleverne til at undersøge og forstå centrale energiformer gennem både fysiske eksperimenter og interaktive simuleringer. Fokus er på sammenhængen mellem potentiel energi (beliggenhedsenergi), kinetisk energi (bevægelsesenergi) og termisk energi (varme), samt hvordan energi bevares og omdannes i forskellige sammenhænge. Forløbet er udviklet med afsæt i Fælles Mål for fysik/kemi i udskolingen og indeholder både forklaringsstoffet, undersøgelsesvejledninger og opgaver.
Præsentationen fungerer som gennemgående ramme og forklaringsgrundlag for hele forløbet. Den gennemgår begreberne trin for trin og lægger op til samtale, eksperimenter og refleksion. Den introducerer også arbejdet med spillet Potential Penguin og flere af de fysiske undersøgelser.
Undersøg hvordan højden påvirker kuglens fart og energiformer i en klassisk skålbevægelse.
Eleverne designer egne skaterbaner og undersøger, hvordan højden påvirker skaterens fart og energi.
Et eksperiment med kuglerende og målebånd, hvor eleverne måler, hvordan højden påvirker rækkevidden og dermed kinetisk energi.
Et eksperiment med blyhagl og temperaturmåling, hvor eleverne måler temperaturændring efter fald.
Eleverne arbejder med en række opgaver knyttet til gameplay i det digitale fysikspil Potential Penguin, som illustrerer bevægelser, højdeforskelle og energiovergange uden friktion.
Dette forløb lægger op til differentieret undervisning, samarbejde, refleksion og dyb forståelse for energibegreber, der rækker ud over simple huskeregler. Materialet kan bruges fleksibelt over flere lektioner eller komprimeres til et tværfagligt temaforløb.