Skvulpende atomer

Et undervisningsforløb om kvantefysik og computerspil

"Skvulpende atomer" er et undersøgende og engagerende forløb, hvor eleverne lærer om kvantecomputere, laserfælder og energiovergange gennem analoge forsøg og det forskningsbaserede spil Quantum Moves 2. Forløbet kobler makroskopiske erfaringer (skåle, kugler og vand) med atomfysik og computation, og eleverne træder direkte ind i rollen som medforskere i et ægte naturvidenskabeligt problem.

Præsentationen guider elever og lærer gennem hele forløbet. Den introducerer centrale begreber, visualiserer atomernes bevægelser og forklarer sammenhængen mellem eksperimenterne og spillet. Materialet er udviklet i samarbejde med forskere på Aarhus Universitet.


Analoge eksperimenter og undersøgelser

Forløbet starter med hands-on aktiviteter, hvor eleverne arbejder med bevægelser og svingninger:

  • Transport af kugle i skål
    Eleverne undersøger, hvordan kugler opfører sig i skåle med forskellige dybder, og hvordan bevægelser fører til "skvulp".
    (se slides 18–21 i præsentationen)

  • Svingende kugle og stop af bevægelse
    En øvelse hvor eleverne lærer at styre og bremse bevægelser gennem bevægelser i modfase. Dette overføres direkte til arbejdet med at flytte atomer i en kvantecomputer. 
    (se slides 20–22 i præsentationen)


Digitalt eksperiment: Quantum Moves 2

I spillet Quantum Moves 2 forsøger eleverne at løse en ægte forskningsudfordring: at flytte et atom hurtigt og præcist fra ét sted til et andet uden at det "skvulper". Det kræver, at man balancerer fart og præcision, ligesom med en kop vand, man ikke vil spilde. Spillet simulerer laserbaseret atomkontrol som den udføres i laboratorier ved Aarhus Universitet.

  • Download og spil:
    ➤  ScienceAtHome - Quantum Moves 2 Beta
     

  • Undersøgelse: Transportbaner i Quantum Moves 2
    Eleverne vælger mellem tre forskellige baner (Shallow, Medium, Deep Transport), afprøver dem og dokumenterer forskelle i skvulp og effektivitet.

     


Faglige mål og kompetencer

Forløbet giver eleverne mulighed for at arbejde med:

  • Begreber som kinetisk og potentiel energi, skvulp, friktion og energiovergang

  • Modellering og analogier i fysikundervisning

  • Autentisk forskningsformidling og gamificeret eksperimentering

  • Naturfaglig argumentation og datadokumentation
     

Skvulpende atomer demonstrerer, hvordan selv komplekse emner som kvantefysik kan formidles på en sanselig og elevnær måde – uden at gå på kompromis med det faglige niveau.