Årsagskæden

Årsagskæden til skabelse af profit og vækst for servicevirksomheder bruges som redskab til, at skabe strategisk opmærksomhed på sammenhængen mellem virksomhedernes struktur og mission, samt dens evne til at agere strategisk som udgangspunkt, for at navigere i forhold til den digitale transformation. 

Årsagskæden for servicevirksomheder består af følgende trin: 

1. Intern kvalite– tilfredshed er drevet af en række parametre, der kan opsummeres under begrebet intern kvalitet

2. Medarbejdertilfredshed – medarbejderloyalitet er drevet af medarbejder tilfredshed

3. Medarbejderproduktivitet – tilfredse og loyale medarbejder er mere produktive

4. Medarbejderloyalitet- værdi i en virksomhed bliver primært skabt af loyale medarbejdere

5. Værdi – tilfredshed er et resultat af virksomhedens evne til at skabe værdi – for kunden

6. Kundetilfredshed – loyale kunder er et resultat af tilfredse kunder

7. Kundeloyalitet – servicevirksomheder med overskud og vækst er kendetegnet ved at have mange loyale kunder

8. Overskud og vækst – for de fleste virksomheder er formålet at skabe overskud og vækst