Vis

Familien Smart med i forskningsprojekt

Idenyt har udstyret en familie med Smarthome produkter. Lektor Marco Hubert følger familien og dens oplevelser med at leve i et smart hjem

Det husstandsomdelte magasin Idenyt lancerede i oktober 2019 i samarbejde med Punkt 1 og Expert et smart home initiativ. Familien Bæk – far, mor og to drenge på 7 – forvandles til Familien Smart og får deres hus fyldt med smart home produkter. Idenyt – og nu også lektor Marco Hubert fra Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus BSS, følger familiemedlemmernes oplevelser med de mange nye produkter. 

Marco Hubert er ansvarlig for Smart Home projektets forskning i kundeforventninger og erfaringer. Han har allerede de første forskningsresultater klar primært baseret på data fra sine internationale online-spørgeskema undersøgelser. 

”Det er interessant her at få mulighed for at følge en familie, der rent faktisk skal prøve at leve med de nye digitale og internetopkoblede produkter,” siger Marco Hubert.

”Vi vil opsamle data om deres forventninger, inden de går i gang og så se på, om smarthome produkterne lever op til disse. Bliver deres liv lettere eller mere besværlige og er der forskel i oplevelsen alt efter, om man er mand, kvinde eller børn?” Det er noget af det, som Marco Hubert vil undersøge i løbet af det kommende år.

”Vi sætter stor pris på, at familien vil bruge tid på at dele deres oplevelser med os, så vi kan få mere viden om, hvor barrierer og muligheder ligger for smarthome producenter, sælgere og installatører .” 

Marco Hubert afventer de første tilbagemeldinger fra familien. De er dog allerede løbet ind i nogle udfordringer med båndbredde p.g.a de mange internetopkoblede produkter. Google Home er flyttet ud af drengeværelset. Drengene syntes, det var alt for sjovt at tale med den, så det gik ud over nattesøvnen. Så familien lærer allerede meget om, hvad det vil sige at være en Smart familie.

De første resultatet af samarbejdet med Familien Smart vil blive formidlet via projektets kurser, nyhedsbrev og den Smart Home projektets afsluttende konference 17-9-2020.

Læs mere om Idenyt´s Smart Home projekt her https://www.idenyt.dk/smarthome/familien-smart/familien-smart-hjem-produkter/

SMART HOME OG NYE FORRETNINGSMODELLER


I dag er et hus ikke bare et fysisk produkt. En bygning er i lige så høj grad en interaktiv, digital informationstjeneste, data leverandør og kommunikationskanal. Varmepumper, vinduer, el-vand- og varme systemer, sikkerhedsalarmer, køleskabe etc. udstyres med intelligente sensorer og forvandler et traditionelt hjem til et Smart Home, hvor leverandørens direkte kontakt med slutbrugeren er central.

Virksomheder, der plejede at være B2B underleverandører til byggeindustrien begynder nu at kommunikere direkte med husets beboere og modtage store mængder data om beboernes brugsvaner og behov. Samtidig begynder de enkelte komponenter at kommunikere med hinanden og opsamler en stor mængde data. Data som kan omsættes til nye digitale services.  De traditionelle producenter og leverandører presses af nye – og måske mere digitalt parate - aktører i markedet.

Smart Homes er derfor ikke kun et spørgsmål om nye tjenester og tilbud, men også om nye digitale salgs- og kunderelationer, nye samarbejdsrelationer, prisstrategier, og nye eksportmarkeder. Digitalisering omdefinerer forretningssystemer og modeller samt værdikæder i byggebranchen og andre brancher, der leverer til hjem.     

Bevillingsgiver