Vis

FORSKNING: Smart Home – kunder og marked

Lektor Marco Hubert har analyseret kunders holdninger og erfaringer i Danmark, Norge og Tyskland. Læs her de første resultater af hans undersøgelse, og hør hans præsentation.

Lektor Marco Hubert, der forsker i Marketing på Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus BSS, har lavet en online-undersøgelse, hvor 1.500 personer har svaret på en række spørgsmål om deres holdning til og erfaringer med Smart Home-produkter inden for seks kategorier: IT kontrol/forbindelse, Lys/lyd, Sikkerhed, Underholdning, Energistyring, Smarte husholdningsapparater.

Målet var at få belyst, om kunderne forventer at købe Smart Home-produkter eller allerede har anskaffet sig produkterne. Hvilket produkt starter de med at købe, og hvad er næste skridt? 

Smarte højttalere er det første køb

Undersøgelsen viser, at de fleste kunder (50 %) kun ejer et Smart Home-produkt i én af de seks produktkategorier. 22-26 % ejer to produkter. De fleste brugere har produkter inden for Home Entertainment så som smarte højttalere. Det er her folk starter og får de første erfaringer med Smart Home-produkter.

Dataene viser, at ejere af underholdningsprodukter såsom højttalere planlægger at købe Smart Home-produkter inden for energistyring, sikkerhed og lys.

Tillid og sikkerhed vigtigt for nye kunder

Undersøgelsen viser, at personer, der ikke har konkrete planer om at købe Smart Home-produkter, lægger særlig vægt på, om man kan have tillid til udbyderne. Hvis man skal have disse personer til at købe Smart-produkter, så er det derfor vigtigt for udbydere at skabe tillid til deres produkter, f.eks. omkring håndtering af data, sikkerhed mod hacking, etc.

Potentielle købere er også skeptiske over for, om produktet vil skabe reel værdi for dem og gøre deres liv nemmere. De er bekymrede for, om produktet er nemt at installere og reparere.

Folk, der allerede ejer produkter, har mere fokus på produktets sikkerhed, så også her skal der opbygges tillid mellem virksomheden og kunden.

Fra smarte produkter til Fremtidens Hjem

Lektor Marco Hubert har også undersøgt, hvad der skal til for, at Smart Home-markedet kan bevæge sig fra salg af enkelte smarte produkter til hjemmet til rent faktisk at skabe et Smart Hjem – det vil sige et hjem med mange forskellige internetopkoblede og intelligente produkter, der forstår at tale sammen og tilsammen kan skabe en helt ny kundeoplevelse. Marco Hubert kalder dette for et Smart Home-økosystem.

Her viser Huberts forskning, at netop kundens oplevelse af, at Smart Home-produkterne tilsammen skaber personaliserede services, er afgørende for, om kunder vil vælge at investere i sådan en avanceret Smart Home-model.

Dette stiller nye og store krav til Smart Home-producenter, -leverandører og -installatører.

Virksomheder er vant til at arbejde inden for deres egen branche. Hvis man skal skabe en sammenhængende Smart Home-kundeoplevelse, kræver det, at Smart Home-virksomhederne kan arbejde sammen på tværs af produkter og brancher. Det betyder, at virksomhederne skal være i stand til at forstå, hvad der er vigtigt for kunderne og derudfra i fællesskab skabe et sammenhængende Smart Home-system.

Hør Marco Hubert præsentere sine resultater her
https://mgmt.au.dk/smart-home/viden/

Take it Personally – The Role of Consumers’ Perceived Value of Personalization on Cross-Category Use in a Smart Home Ecosystem. / Hubert, Marco; Carugati, Andrea; Brock, Christian; Obel, Børge.

Proceedings of Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS). 2019.

The influence of acceptance and adoption drivers on smart home usage. / Hubert, Marco; Blut, Markus; Brock, Christian; Zhang, Ruby Wenjiao; Koch, Vincent; Riedl, René.

In: European Journal of Marketing, Vol. 53, No. 6, 2019, p. 1073-1098.

SMART HOME OG NYE FORRETNINGSMODELLER


I dag er et hus ikke bare et fysisk produkt. En bygning er i lige så høj grad en interaktiv, digital informationstjeneste, data leverandør og kommunikationskanal. Varmepumper, vinduer, el-vand- og varme systemer, sikkerhedsalarmer, køleskabe etc. udstyres med intelligente sensorer og forvandler et traditionelt hjem til et Smart Home, hvor leverandørens direkte kontakt med slutbrugeren er central.

Virksomheder, der plejede at være B2B underleverandører til byggeindustrien begynder nu at kommunikere direkte med husets beboere og modtage store mængder data om beboernes brugsvaner og behov. Samtidig begynder de enkelte komponenter at kommunikere med hinanden og opsamler en stor mængde data. Data som kan omsættes til nye digitale services.  De traditionelle producenter og leverandører presses af nye – og måske mere digitalt parate - aktører i markedet.

Smart Homes er derfor ikke kun et spørgsmål om nye tjenester og tilbud, men også om nye digitale salgs- og kunderelationer, nye samarbejdsrelationer, prisstrategier, og nye eksportmarkeder. Digitalisering omdefinerer forretningssystemer og modeller samt værdikæder i byggebranchen og andre brancher, der leverer til hjem.     

Bevillingsgiver