Gæsteforelæsninger startet

Medarbejdere fra Bestseller, JYSK og Fritz Schur Consumer Group har holdt de første oplæg for de studerende

Den nye cand.merc. uddannelse er kommet godt i gang og de første repræsentanter fra partnerne har været på podiet som gæsteforelæsere.

Carsten Wandorf, CEO fra Fritz Schur Consumer Group/Mærkevareleverandørerne indledte torsdag den 3. september efterårets gæsteforelæsningsrække med et oplæg på faget Introduction to Value Chain Management. Lektor Lars Esbjerg er fagansvarlig.

Carsten gav en generel introduktion til ”branchen” og de forandringer, den gennemgår, og drøftede så de implikationer det har for samarbejdet mellem de forskellige led i værdikæden ud fra et ”relationship management” perspektiv. Dette var med til at sætte scenen for Lars Esbjerg´s fag, som har fokus på, hvordan værdikæder er organiseret og fungerer.

Bestseller

Michael W. Schultze, Global Supply Chain Director hos Bestseller gav den 17. september en gæsteforelæsning i Introduction to Value Chain Management, hvor han præsenterede, hvordan Bestseller arbejder med sine globale værdikæder og hvordan de er under forandring. Han havde især fokus på tre områder: øget krav om gennemsigtighed gennem hele værdikæden, innovation og speed-to-market.

JYSK

Den 10. september underviste tre medarbejdere fra JYSK på professor Sascha Steinmanns fag Retail Strategy and Commercial Innovation:

• Expansion and store location ved Poul Erik Larsen, Expansion Director Real Estate
  • Store development throughout Jysk ved Carsten Nørgreen Weinkouff, Retail Development Director
  • Store-based retail in the future ved Niels Veien, Executive Vice President Customer Experience, Digital and Business Development

- Det var en rigtig god oplevelse, fortæller Niels Veien. De studerende var engagerede og stillede en masse spørgsmål. Der var endda en studerende, der skrev til os bagefter og roste forelæsningen og udtrykte, at hun da håber, at hun kan blive en del af JYSK familien på et tidspunkt.

De tre oplægsholdere fra JYSK mødtes med Sascha Steinmann inden undervisningen.

• Sascha gav os en god introduktion til faget og det gjorde det nemmere for os at ramme plet ift. niveau og indhold. F.eks. undlod vi at bruge tiden på at præsentere JYSK og prioriterede at formidle vores viden fra praksis til de studerende, fortsætter Niels Veien, der vil anbefale, at alle gæsteforelæsere om muligt får sådan et forudgående møde med underviseren.

Næste skridt

Mark H. Nielsen, direktør for Bilka vil i oktober holde en gæsteforelæsning om “Multi- and Onmichannel Management".

Der arbejdes desuden på at finde en gæsteforelæser til faget Consumer Behaviour in a Retail Setting.

Se her, hvad der undervises i i dette efterår https://kandidat.au.dk/retailmanagement/