Salling Fondene donerer 1,7 millioner mere til unik forskning og uddannelse i handel

Salling Fondene donerede sidste år over tre millioner til etableringen af en ny kandidatuddannelse, der er målrettet detail- og mærkevaresektoren. Nu har Salling Fondene doneret yderligere 1,7 millioner kr. til uddannelsen på Aarhus BSS – Aarhus Universitet.

Per Bank, formand for Købmand Ferdinand Sallings Mindefond og direktør i Salling Group ved introduktion af den nye cand.merc.-linje i retail management. Foto: Søren Kjeldgaard.

Sidste år så en ny cand.merc-linje inden for retail management dagens lys på Aarhus BSS. Det nye område var resultatet af et tæt samarbejde mellem virksomheder og universitetet, og uddannelsen var den første af sin art i Danmark.  

Salling Group og Salling Fondene, der ejer Salling Group, har som henholdsvis initiativtager og største økonomiske bidragsyder været væsentlige drivkræfter i etableringen af uddannelsen. Og Købmand Ferdinand Sallings Mindefond giver nu endnu 1,7 millioner til at fremme uddannelsen og den forskning, der ligger til grund for den nye cand.merc.-linje i retail management.

Salling Fondene har dermed doneret i alt fem millioner kr., og det tætte samarbejde glæder Thomas Pallesen, dekan på Aarhus BSS:

”Salling Group er landets største dagligvarekæde, og det har uvurderlig værdi for os, at vi sammen med retail-branchens største virksomheder, sammen med et markant bidrag fra Salling Fondene, kan søsætte en ny uddannelse og understøtte forskningen inden for feltet. Vi har stor nytte af deres viden og kompetencer til at tilbyde vores studerende en forskningsbaseret uddannelse inden for et område, der er i rivende udvikling.”

Mulighederne inden for detailhandel og -sektoren er mange, og derfor er Salling Fondene glade for at kunne bidrage til at udvikle og skabe fremtidens talenter, der skal være med til at skabe vækst og drive en god, ansvarlig forretning i nogle af landets største og dygtigste virksomheder.

”For os er det helt naturligt at tage et ansvar for den branche, vi er en del af. De nye talenter viser os nu viljen til at blive en del af fremtidens detailhandel, og nu fortjener de, at vi viser dem vejen til den bedste start på deres karriere i retail. Vi ser frem til at følge med på sidelinjen og til at dele viden fra vores eksperter undervejs i de studerendes hverdag på den nye kandidatuddannelse,” siger Per Bank, formand for Købmand Ferdinand Sallings Mindefond og direktør i Salling Group.

Massiv opbakning til den nye uddannelse

De studerende har taget godt imod den nye cand.merc. i Commercial and Retail Management. Ansøgningerne er stadig ved at blive behandlet, men Aarhus BSS forventer, at omkring 100 studerende starter på uddannelsen 1. september 2020.

”Når vi kigger på ansøgertallet, ser det meget lovende ud. Faktisk har vi aldrig haft en ny linje med så massiv opbakning og interesse fra de studerende,” siger Thomas Pallesen.

De mange ansøgninger glæder også Salling Group:

”Vi er meget glade for, at så mange studerende har lyst til at fordybe sig i vores branche. Retail i dag kræver højt specialiseret viden og et dybdegående indblik i alt fra strategier, forbrugeradfærd og ansvarligt indkøb, og det får kandidaterne med på vejen. Derfor glæder vi os også til at byde flere af dem velkommen i Salling Group – enten undervejs som praktikanter, specialestuderende og studentermedhjælpere eller som færdiguddannet efterfølgende” tilføjer Louise Gade, der er Executive Vice President i HR i Salling Group.

Forskningsgruppe omkring commercial and retail management består af professor Sacha Steinmann, to adjunkter og to ph.d.-studerende. De øvrige partnere i projektet er Arla, Bestseller, Danish Crown, Dagrofa, JYSK, KFI Erhvervsdrivende Fond, Mærkevareleverandørerne – MLDK.dk og REMA 1000.

For yderligere information kontakt:

Aarhus BSS
Thomas Pallesen, dekan
Mail: pallesen@au.dk
Mobil: 20373932

Salling Group & Salling Fondene:
Mail: press@sallinggroup.com

Telefon: 87 78 50 02