Forventningsafstemning vigtigt, når studerende skal i virksomhedspraktik

Efteråret er praktik-tid for de studerende på Commercial and Retail linjen. Lige nu er 80 studerende ude i virksomheder landet over og om kort tid begynder virksomhederne at line nye praktikprojekter op til de nye studerende, der skal i praktik i efteråret 2023. Men hvad er et godt praktik-projekt?

”Formålet med projektorienteret forløb er at give de studerende mulighed for at anvende og reflektere over anvendelsen af den viden, færdigheder og kompetencer, som de har tilegnet sig gennem deres cand.merc.-specialisering”, forklarer studieleder Lars Esbjerg. ”Studerende trænes således i at være reflekterende praktikere, der kan reflektere teoretisk over praktiske problemstillinger.”

Både universitet og virksomhed stiller krav til de studerende

Generelt er de studerende glade for at være i projektorienteret forløb, men de oplever, at der stilles store krav til dem fra både praktikværternes og universitets side. 

Af kursusevalueringerne er det tydeligt, at de studerende generelt er glade for at prøve sig selv af i en arbejdssammenhæng, og for at anvende teorien i praksis. Nogle er glade for at lære noget konkret efter år med teori, og for at finde ud af hvilke kompetencer der er nødvendige på arbejdsmarkedet. Der er imidlertid stor forskel på, hvor relevant de studerende oplever deres arbejdsopgaver i praktikforløbet; nogle oplever kun at løse ad hoc-opgaver, mens andre arbejder på ét projekt gennem hele forløbet. Praktikopgaven fylder meget for mange studerende, og en del studerende har haft svært ved at få tingene til at hænge sammen.

Den svære forventningsafstemning

Forventningsafstemningen mellem studerende, universitet og virksomheder kan være et problem. Der stilles fra universitetet krav om at praktikforløbet er relevant for den studerendes cand.merc.-specialisering, og at der efter endt forløb udarbejdes en skriftlig praktikrapport, som skal forsvares mundtligt. Studienævnet er meget fokuseret på, at der skal være et fagligt udbytte, og kravene hertil formuleret gennem læringsmålene er derfor store.

For at hjælpe med forventningsafstemningen mellem parterne er praktikkontrakten blevet opdateret med et afsnit om ”Forventninger til praktikken.” Det fremgår heraf, at

  • det projektorienterede forløb skal udgøre en naturlig del af den studerendes cand.merc.-specialisering. Det forventes derfor, at de problemstillinger, som den studerende beskæftiger sig med, ligger i forlængelse af emner, der behandles på den studerendes linje.  https://kandidat.au.dk/retailmanagement/
  • praktikstedet kan tilbyde den studerende en organisatorisk og social ramme, som medvirker til, at den studerende kan lære af andre, og samtidig er befordrende for, at den studerende reflekterer teoretisk over praktiske problemstillinger.
  • den studerende, sideløbende med sit projektorienterede forløb, skal opfylde krav til yderligere ECTS-point. Det betyder, at den studerende skal have minimum ét fag samtidig med eller umiddelbart før sit projektorienterede forløb. Det forventes også, at den studerende har mulighed for at arbejde på sin praktikrapport sideløbende med praktikken.

Vil I have en CRM-studerende i praktik i efteråret 2023?

Overvejer I at få en studerende fra Commercial and Retail Management i praktik fra august 2023, så er det en god ide at starte processen allerede nu. De studerende begynder nemlig at søge praktikstillinger allerede fra februar.

Vi anbefaler derfor, at I her i efteråret begynder at finde egnede praktikprojekter i virksomheden og får disse beskrevet i et praktikopslag, som enten kan formidles ud via AU´s Job- og Projektbank https://jobbank.au.dk/da/ eller – hvis I er founding eller business partner for CRM programmet – via en direct mail.

Hvad skal der til?

  • Den studerende involveres i studierelevante opgaver/projekter – dvs. de studerende forventer, at I tilbyder opgaver et højt fagligt niveau, som svarer til, hvad man kan forvente af en endnu ikke fuldt færdiguddannet kandidat.
  • I stiller en kontaktperson til rådighed, som den studerende sparrer med gennem forløbet.
  • I sammen med den studerende udarbejder en praktikkontrakt, som godkendes af praktikantens interne faglige praktikvejleder fra Aarhus BSS. Dette sikrer, at praktikforløbet er uddannelsesmæssigt relevant og foregår på baggrund af en klar forventningsafstemning imellem jer.
  • I involverer den studerende, ved for eksempel deltagelse i møder/arrangementer, der ikke nødvendigvis har forbindelse til den studerendes arbejde. Det giver den studerende et indblik i dagligdagen på arbejdspladsen og et overblik over, hvad der arbejdes med i virksomheden.
  • I løbet af praktikperioden skal den studerende udarbejde en praktikopgave, som er knyttet til praktikvirksomheden. I kan byde ind med idéer/ forslag til denne opgave. Problemformuleringen skal godkendes af den studerendes vejleder på Aarhus BSS.