Udvikling af produkter og ydelser

Fremgangsmåde

Som det første skal der tegnes en tidslinje på et stykke papir. Prøv derefter at beskrive de forskellige kontaktpunkter, eller touch points, mellem virksomheden og kunden i den rækkefølge de forekommer tidsmæssigt. Start med en konkret kundes kunderejse.

Derefter skal alle kundens kontaktpunkter lægges ind på tidslinjen, så der er styr på kundens samlede rejse. I stedet for at beskrive alle valgmuligheder og eventualiteter i en kunderejser, er det mere overskueligt at lave flere kunderejser.

Når kunderejsen er kortlagt, kan man begynde at arbejde med den. Man kan lave et re-design af rejsen gemmen bl.a. optimering eller formindskelse af antallet af berøringspunkter. Prøv eventuelt at ”gå i kundens fodspor” og ager selv kunde, og husk at inddrage kunderne før, under og efter.

Visualiser kunderejsen på en måde, der kan bruges i virksomheden – brug gerne symboler og ikoner, der fremmer overblikket og kommunikationen på tværs af fagområder. 

Eksempel på kortlægning af en kunderejse