En forretningsmodel, udgør rationalet bag den måde din virksomhed skaber og leverer værdi. Den er unik for hver virksomhed og udformes og udføres i bestemte omgivelser, - nemlig dit forretningsmiljø.
Herfra kan ting, som nye trends, branchekræfter, markedskræfter og makroøkonomiske kræfter sætte din forretning under pres.
Globalisering betyder, at du skal operere og konkurrere på mange markeder på én gang, hvor trends, kultur og behov er forskellige, ligesom den desuden medfører flere konkurrenter og et konstant prispres.
Den teknologiske udvikling går så hurtigt, at det kan være svært at følge med, og de stærkt øgede miljø- og sikkerhedskrav medfører nye krav til produkt og service.
Et stærkt fokus på og forståelse for forandringerne i forretningsmiljøet, samt deres indflydelse på din forretningsmodels værditilbud, kan have afgørende betydning for, om din virksomhed ”vinder eller forsvinder”.
Kortlæg derfor dit forretningsmiljø og reflekter over, hvad tendenserne betyder for din virksomheds fremtid.
Det kan også være en god ide at opstille scenarier for fremtidige omgivelser.