Vi kan i forskningen se en klar sammenhæng mellem de virksomheder, som har succes og deres evne til at skabe værditilbud, der sælger - og som er fuldt integreret i en forretningsmodel, der virker!
Kender du til forretningsmøder med endeløse diskussioner, anelser og intuitioner frem for kendsgerninger? Har du været med til dyre produktlanceringer, der blev til det rene ingenting - eller er du blevet skuffet over en god idé, der endte i fiasko?
Så vil du sandsynligvis kunne se fordelene i at arbejde med at konkretisere dine værditilbud. Til det kan vi anbefale at bruge lærredet Value Proposition Canvas, som er omdrejningspunktet for bogen Value Proposition Design.
Lærredet hjælper dig og dit team med komme ind til kernen af, hvor du skaber værdi for din kunde. Med hjælp af lærredet bliver virksomhedens værditilbud mere synlige, og dermed også mere konkrete og nemmere at diskutere og arbejde med.
Kunsten er at skabe match mellem de to sider af lærredet, og i den forbindelse er dine kunder både dommer, jury og bøddel over dine produkter. Rammer du ikke deres behov, er du dømt ude og de vil være åbne over for andre leverandører.
Ved at udfylde kundedelen (cirklen til højre) for et segment får du dyb forståelse for dine kunder, deres behov og udfordringer og dermed et rigtig godt udgangspunkt for at vurdere om og hvordan dit værditilbud, som udgør firkanten til venstre, matcher disse.
På den måde kan du for hvert kundesegment sikre dig at du har eller kan udvikle værditilbud, som rammer plet og som dine kunder er villige til at købe til den rette pris.
Ved at arbejde med dine værditilbud i Value Proposition Canvas får du blandt andet:
Se inspirationsvideo om hvordan du kan arbejde med Value Proposition Canvas - Filmen er på engelsk.