Forretningsmodel

Hver forretningsmodel er unik

En forretningsmodel udgør rationalet bag den måde din virksomhed skaber og leverer værdi. Forretningsmodellen, som er unik for hver virksomhed, udformes og udføres i bestemte omgivelser, - dit forretningsmiljø.

At mange ejerledere ikke har en nedskrevet forretningsmodel, betyder ikke, at de ikke har mål og retning, men derimod blot at forretningsmodellen i mange tilfælde aldrig er kommet ned på papir.

Men med en enkel og nedskrevet forretningsmodel er det lettere at kommunikere og sikre, at organisationen holder fokus på det, der er vigtigst for virksomhedens eksistens.

Samtidig er den værdifuld i processen med at søge nye samarbejdspartnere eller investering udefra. 

Der findes mange måder at udarbejde en forretningsmodel på. Den model, vi bruger i vores projekter og som vi tager udgangspunkt i her er fra bogen Business Model Generation (BMG) og består af et lærred med en række byggesten, ni i alt, hvoraf hver enkelt bidrager til værdiskabelsen – eller mangel på samme.

 

Sådan arbejder du med modellen

Start med at beskrive hver af de ni byggesten, det vil sige; værditilbud, kundesegmenter, kunde-relationer, kanaler, nøglepartnere, nøgleaktiviteter, nøgleressourcer, omkostningsstruktur og indtægtsstrømme. Beskrivelsen skal være kort og præcis, da lange, detaljerede beskrivelser hæmmer overblikket og i sidste ende muligheden for at kommunikere effektivt, post-it er rigtig gode til denne øvelse.

Vi anbefaler, at du involverer dine medarbejdere i arbejdet. Ved at arbejde sammen om modellen får I en fælles forståelse for virksomheden, dens styrker og svagheder og samtidig får I implementeret et fælles sprog, som gør at al fremtidig kommunikation omkring vision og strategi bliver væsentlig lettere.

Ved at bruge en enkel visuel model kan alle være med og komme med input, uanset rolle i virksomheden og baggrund.

Brug din forretningsmodel, hver gang du har fokus på at udvikle din forretning. Overvejer du en ny distributør, så tænk over, hvordan det vil påvirke fx kundesegmenter og værditilbud - og hvordan det igen vil påvirke relationen til kunderne.
Ændrer du på dine nøgleaktiviteter, får det måske betydning for dine nøglepartnere osv. Forretningsmodellen hjælper dig med at tænke alle elementer af forretningen ind i dine beslutninger og giver dig bedre forudsætninger for at træffe gode valg.

Gør den synlig for dit team

Sørg for at forretningsmodellen er synlig i jeres hverdag. Lad den være tilgængelig for alle i virksomheden, brug den på interne møder, og sørg for, at den bliver en integreret del af hverdagen. I en travl hverdag kan det skabe værdi at have modellen i baghovedet – især når man står med konkrete problemer eller større beslutninger.

Vores forskning viser, at de fleste SMV’er har en god base i de eksisterende aktiviteter, men afslører samtidig, at der ligger mange uudnyttede vækstmuligheder i deres forretningsmodeller.
Der er fx ofte gode vækstmuligheder i kunderelationer, værditilbud, kundesegmenter og nøglepartnerne. Lidt færre, men stadig gode, vækstmuligheder er der også i nøgleressourcer og nøgleaktiviteterne.

Alt sammen muligheder der kan indfries, hvis virksomhederne bliver bedre til at udnytte deres styrker og har overblik over forretningsmodellens byggesten og deres indbyrdes sammenhænge.

Genbesøg forretningsmodellen

Når du har udfyldt din forretningsmodel, er det nemmere at se, hvordan udfordringer og muligheder påvirker den, og du får et godt grundlag for at beslutte, hvordan du vil håndtere dem for at sikre den rette udvikling for din virksomhed. Alle strategiske, taktiske og operationelle tiltag kan påvirke din forretningsmodel.

Du kan løbende arbejde videre ved at placere nye initiativer og forandringer i modellen og få et visuelt og klart overblik over, hvordan og i hvilket omfang disse initiativer vil påvirke din forretning og dine pengestrømme.
Som eksempel kan tiltag, som digitalisering eller grøn omstilling påvirke din model og du bør derfor med udgangspunkt i nedenstående ramme gennemtænke følgende senarier for din forretningsmodel:

  • Hvad kan du øge for at blive (mere) digital/grøn?
  • Hvad bør du skabe for at blive (mere) digital/grøn?
  • Hvad bør du reducere for at blive (mere) digital/grøn?
  • Hvad bør du eliminere for at blive (mere) digital/grøn?

På den måde får du overblik over, indsigt i og forståelse for, hvordan og i hvilket omfang en omstilling til fx en grøn dagsorden påvirker din forretningsmodel. Jo bedre du er til løbende at tilpasse og skabe en unik og bæredygtig forretningsmodel – jo bedre bliver din konkurrencekraft i en tid med hyppige forandringer, kriser, osv.  

Ved manglende overblik over din forretningsmodel:

  • kan du gå glip af vækst fra lavhængende frugter.
  • kan dine væksttiltag være styret af tilfældigheder og af, hvad du eller dine medarbejdere føler for lige nu.
  • kan du have svært ved at skabe synergi på kundesiden gennem værditilbud målrettet forskellige segmenters behov og dermed nå dine kunder på den mest effektive måde
  • kan du overse partnerskaber, som kan hjælpe med ressourcer, du ikke selv har
  • kan forretningsmiljøets pres på din forretningsmodel i højere grad true din virksomhed
  • risikerer du at sætte tiltag i gang, som du ikke har ressourcerne til.