Værdiskabelse og værdifastsættelse

Forstå pengestrømmene og skab værdi

Virksomhedens pengestrømme indgår i forretningsmodellen og ændring af elementerne i forretningsmodellen vil påvirke dine indtægtsstrømme eller din omkostningsstruktur.

Fremtidige pengestrømme er omdrejningspunktet for vækst og virksomhedens værdi. Værdien er positiv, hvis der kommer flere penge i kassen, end der går ud. Det lyder enkelt, men forskning viser, at det ikke er helt så enkelt i praksis.

For det første er det nødvendigt, at SMV’erne forstår og har overblik over, hvor og hvordan de positive pengestrømme skabes i virksomheden. Der er mange håndtag, der kan justeres, men ikke alle har overblik over, hvilke håndtag der øger værditilførslen og væksten. 

For det andet har SMV’erne behov for at kende deres egen forretningsmodel og at kunne reagere hurtigt på ændringer for at øge værditilførslen. Det kræver en ledelse og organisation, som kan udnytte muligheder og tilpasse sig, så de positive pengestrømme opnås.

For det tredje er mange SMV’er ikke højvækst-virksomheder, men stræber nærmere efter det, de selv kalder kontrolleret vækst. De vil gerne fremad, skabe værdi og er villige til at igangsætte nye initiativer, men er samtidig forsigtige. 

Ved manglende forståelse for hvad der skaber positive pengestrømme:

  • Sker valget af nye veje på baggrund af tro, håb og blindflyvning.
  • Kan man komme til at kæmpe for længe med håbløse, ikke-værdiskabende initiativer.
  • Kan man være så bjergtagede af mulighederne, at man bruger mange ressourcer – ikke mindst egen tid – på ideer, der ikke har gang på jorden.
  • Fokuserer man på at arbejde med muligheder uden at forstå de bagvedliggende pengestrømme. Dermed får man ikke udnyttet det afledte potentiale for at skabe værdi.
  • Formår man ikke at få sin organisation til at forstå de pengestrømme, der ligger bag ved virksomhedens aktiviteter. Dermed tabes pengestrømmene på gulvet i hverdagen.

Ved en stærk forståelse for hvad der skaber positive pengestrømme:

  • Vælger man nye veje, der kan skabe øget værdi.
  • Får man prioriteret rigtigt mellem de mulige strategiske initiativer.
  • Spildes der ikke tid og ressourcer på ideer, initiativer og investeringer, der ikke skaber værdi på længere sigt. 
  • Udnyttes de eksisterende ressourcer bedst muligt og arbejdskapital bindes ikke unødigt i virksomheden.
  • Kan man bruge sin organisation til at være på forkant med udviklingen, indtage nicher i markedet og dermed skabe betydelige værdier gennem gode marginer på nye aktiviteter.
  • Kender man værdien af nye samarbejdspartnere.