Virksomhedens pengestrømme indgår i forretningsmodellen og ændring af elementerne i forretningsmodellen vil påvirke dine indtægtsstrømme eller din omkostningsstruktur.
Fremtidige pengestrømme er omdrejningspunktet for vækst og virksomhedens værdi. Værdien er positiv, hvis der kommer flere penge i kassen, end der går ud. Det lyder enkelt, men forskning viser, at det ikke er helt så enkelt i praksis.
For det første er det nødvendigt, at SMV’erne forstår og har overblik over, hvor og hvordan de positive pengestrømme skabes i virksomheden. Der er mange håndtag, der kan justeres, men ikke alle har overblik over, hvilke håndtag der øger værditilførslen og væksten.
For det andet har SMV’erne behov for at kende deres egen forretningsmodel og at kunne reagere hurtigt på ændringer for at øge værditilførslen. Det kræver en ledelse og organisation, som kan udnytte muligheder og tilpasse sig, så de positive pengestrømme opnås.
For det tredje er mange SMV’er ikke højvækst-virksomheder, men stræber nærmere efter det, de selv kalder kontrolleret vækst. De vil gerne fremad, skabe værdi og er villige til at igangsætte nye initiativer, men er samtidig forsigtige.
Ved manglende forståelse for hvad der skaber positive pengestrømme: