Her finder du de redskaber, der indgår i Gentænk NU-metoden. Metoden er udviklet til og testet af de ca. 130 SMV’er, som deltog i projektet Gentænk NU!
Optimering og effektivisering er i dag et grundvilkår for at drive forretning, men forskning viser vigtigheden af også at arbejde med at differentiere sig fra konkurrenterne gennem udvikling af nye innovative forretningsinitiativer. Derfor har Gentænk NU-metoden fokus på, hvordan man hurtigt og effektivt kommer fra ide til eksekvering af de optimerings- og innovationsinitiativer, der strategisk skaber størst værdi for virksomheden.
Gentænk NU-metoden
Gentænk NU-metoden består af et struktureret forløb med forskellige workshops og sprints. Processen er bygget op, så man starter med at identificere de ideer til optimering og/eller innovation, man vil arbejde med. Herefter foretager man en strategisk afklaring af de enkelte initiativer ved hjælp af strategiworkshoppen.
På en kvalificeringsworkshop konkretiseres initiativernes værdiskabelse og der foretages en prioritering af, hvilket initiativ det giver størst værdi at arbejde med.
Først herefter starter arbejdet med at flytte det valgte initiativ fra overordnede tanker og ideer til konkrete udfordringer/potentialer, der kan arbejdes videre med i et sprint. I sprintet kortlægges udfordringen eller potentialet i en hurtig og iterativ proces og idéer og mulige løsninger genereres.
På bagkant af sprintet udarbejdes en handleplan for den videre proces og evt. en prototype udarbejdes. Herefter er man klar til at eksekvere initiativet eksekveres og virksomheden kan investere de nødvendige ressourcer.
Få det fulde udbytte
Vil du selv prøve at arbejde efter Gentænk NU-metoden finder du redskaber og vejledninger herunder. Alternativt kan du også bruge publikationen Gentænk NU-metoden som guider dig igennem hele processen og alle redskaberbe.
For at få det fulde udbytte af. at arbejde med Gentænk NU-metoden anbefaler vi, at minimum 2 personer, gerne flere fra virksomheden involveres. Husk at idéer til optimering og udvikling kan komme alle steder fra i organisationen, så sammensæt et hold, der repræsenterer så mange forskellige områder i virksomheden som muligt (teknik, salg, økonomi etc.).
God arbejdslyst med at Gentænke din forretning!