Strategiworkshoppen har til formål at kortlægge jeres motivation for at udvikle og ændre jeres forretningsmodel og hvilke strategiske rationaler, der ligger bag. Motivationerne kan f.eks. være problem, styrke eller mulighed. I får hjælp ligeldes hjælp til at udforme strategiske initaitiver og foretage en prioritering heraf.
Hvem: Ejer, direktør og ledelse
Hvornår: Ved kortlægning af virksomhedens strategiske situation og idégenering samt udvælgelse af initiativer
Hvorfor: Workshoppen hjælper jer til at drøfte jeres muligheder og hvad I skal arbejde med.
Typisk prototype:
Typisk test:
Tid: 180. min
Øvelsen hjælper jer til at identificere jeres motivationer i fire dimensioner og prioritere de vigtigste. Efter øvelsen har I, i ledelsesrummet, haft en drøftelse, som hjælper til at skabe et 360°s overblik over motivationer omkring forretningen
1. Motivation
Gennemgå de fire rum i motivationskanvasset: internt positvt, internt negativt, positivt eksternt, negativt eksternt. Notér motivationer for hvert rum.
2. Prioritering
Overvej hvilke motivationer, som er stærkest i de 4 rum og træk de vigtigeste ind i midten af canvasset (ledelsesrummet) og oplist potentielle handlinger
Vælg et initiativ fra motivationsdrøftelsen og placer det i forretningsmodellen. Målet give et overblik over sammenhængene mellem initiativ og resten af forretningen ud fra en årsags / virkning logik.
Alle forandringer i forretningen, hvad enten der er tale om optimeringer eller nyskabelser vil påvirke økonomien, dvs. enten medføre omkostninger og/eller indtægtsstrømme, hvorved det falder naturligt i drøftelserne at komme omkring hvordan og hvilket omfang, initiativerne har en positiv impact på forretningens indtjening og likviditet.
1. Forretningsmodel:
Placer det udvalgte initiativ i forretningsmodellen. Drøft felterne i modellen igennem ift. hvordan de påvirker hinanden. Drøftelserne skal sikre, at vi får vendt logikkerne i forhold til værdiskabelse ud mod kunder og i forhold til indre effektivitet rettet mod ressourcer, aktiviteter som samarbejdspartner
Drøft hvilke strategiske temaer og initiativer, I vil fokusere på og tal igennem, hvordan de vil påvirke forretningsmodellen.
1. Initiativer
List jeres 3-5 vigtigste initiative i portfolioet
2. Højre side
Start med at drøfte den højre side af modellen, som fokuserer på vigtighed og hvilken værdi, initiativet kan skabe.
3. Venstre side
Venstre side i modellen handler om, hvordan vi skal gennemføre initiativet. I bør udfordre de valgte initiativer med spørgsmål som: Hvilke hæmmere kan forhindre os i at nå i mål? Hvordan vil I eksekvere initiativet? Hvem skal involveres og hvornår? Og sidst men ikke mindst, hvad koster det at eksekere initiativet sammenholdt med den værdi, det vil skabe.
4. Opsummering
Når I har drøftet initiativerne, vurderer I, hvilken prioritet initiativet skal have. Placer evt. initiativerne på ny.