Værktøjet anvendes ved, at de relevante deltagere foretager en vurdering af virksomhedens digitale kompetencer ud fra en række udsagn angivet i tabellen på denne side.
Værktøjet anvendes ved, at de relevante deltagere foretager en vurdering af virksomhedens evne til at evaluere nye muligheder ud fra en række udsagn angivet i tabellen på denne side og eventuelt noterer dette på et stykke papir eller en udskrift af tabellen.
Virksomhedernes digitale modenhed består af: Digitale kompetencer og Ledelsesmæssige kompetencer.
Marker med et X, hvor 0 er slet ikke, og 12 er i meget høj grad | 0 | 3 | 6 | 9 | 12 |
---|---|---|---|---|---|
1. Vi bruger data som en ressource i udviklingen af nye produkter/services? | |||||
2. Vi har viden i ledelsen til at følge den digitale udvikling? | |||||
3. Vi har medarbejdere med den nødvendige viden til at følge med i den digitale udvikling? | |||||
4. Vi har partnerskaber med andre virksomheder, som gør, at vi kan udbyde hele eller dele af en større, digital løsning til kunderne? | |||||
5. Vores organisation skal udvikles og ændres for at passe til den digitale udvikling? | |||||
6. Vi tilpasser løbende vores forretningsmodel, så den passer til en digitale udvikling? | |||||
7. Mind-set og kultur i vores organisation er fremadskuende og klar til at følge med digitaliseringen, fx i forhold til at bruge ny teknologi og sælge til kunder der vil have mere digitale løsninger? |
Når resultaterne skal vurderes, betragtes de områder, hvor der er scoret 9 eller 12, som udtryk for, at kompetencerne er tilfredsstillende. For områder, hvor der er scoret 6, er der tale om mangelfuldt engagement og ved scorer på 0 eller 3 vil det være indikationer på, at de digitale kompetencer mangler, og at det dermed er et vigtigt opmærksomhedsområde.